elke zoon is stamhouder
alleen is de eerste zoon de hoofdstam houder

Toegevoegd na 2 minuten:
dus mochten er erfstukken zijn die van generatie aan generatie worden door gegeven is de oudste zoon eerst recht hebbende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het woordenboek zegt:
stamhouder

` stam - hou - der
de -woord (mannelijk)
stamhouders
oudste zoon

Dus officieel de oudste zoon blijkbaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oudste zoon is de stamhouder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de laatst overlevende met de familienaam, dat is de stamhouder.

Dus als een oudste zoon alleen dochters krijgt die trouwen en de kinderen krijgen de naam van de vader, heeft hij niet voor een stamhouder gezorgd.

Als de jongste zoon daarentegen een zoon krijgt wordt deze zoon dan weer de stamhouder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hele stamhouderschap is een beetje een verouderd principe waar alleen nog symbolische waarde aan hangt, behalve bij het koningshuis. Een dochter kan ook voor een stamhouder zorgen als haar kinderen dezelfde naam krijgen als de moeder. En als de achternaam niet meer van man op man wordt doorgegeven, kan ieder oudste kind dus stamhouder zijn.

Je zou dus, om een achternaam die 'op uitsterven staat' te behouden voor het nageslacht, de naam van de moeder door kunnen geven aan het kind. Dat kan tegenwoordig heel eenvoudig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Inderdaad.