Omdat het soortelijk gewicht van zout water hoger is dan van zoet water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water met zout is zwaarder dan water zonder zout... En hoe zwaarder het medium is waar je in ligt hoe meer dat je blijft drijven... Zou je in Kwik liggen (Hydrargenium) dan zou je zelfs veel moeite moeten doen om een hand onder te duwen of een voet, want kwik is ±12 keer zo zwaar als water...

Jij bent net onder het soortelijke gewicht van 1 kilogram per liter, dus jij drijft... is het zoute water 1,1 kilogram per liter dan drijf je makkelijker en hoger op dat water...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wet van Arcimedes: de opwaardse kracht is gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof.
Je gaat in een vloeistof liggen en je beging weg te zakken totdat het gewicht van de verplaatste vloeistof gelijk is aan je eigen gewicht en dan blijf je op dat niveau drijven. Een mens blijft daarom in de meeste vloeistoffen drijven, tenminste als je maar rustig blijft, anders loop je vol en zak je dieper weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of iets drijft is een kwestie van dichtheid.
Een mensenlichaam heeft een dichtheid van gemiddeld ietsje meer dan 1 kg/L, 1,01 kg/L of zo. Een mensenlchaam in (zoet) water zal dus nét zinken. Dat je kunt zwemmen is omdat je je met je zwembewegingen niet alleen vooruit, maar ook steeds een beetje omhoog duwt.

Maar laten we dan eens naar zeewater kijken: dát heeft door het zout dat tussen de watermoleculen zit een dichtheid van ongeveer 1,03 kg/L. Dit sommetje heeft dus iets moeilijker getalletjes dan het blok eikenhout, maar omdat de dichtheid van een mensenlichaam nét iets lager is dan de dichtheid van zeewater blijf je dus in zeewater nét drijven. (1,01 /1,03) x 100 % = 98% zal maar onder water verdwijnen. Dat is nog niet zo heel prettig drijven dus, je moet al slim sturen om nét je mond en neus boven water te kunnen houden.

Nou is een mens natuurlijk geen homogene stof. Je botten en spieren hebben een wat hogere dichtheid, je lichaamsvet een wat lagere dichtheid, en de lucht in je longen een nog véél lagere dichtheid. Dat moet je dan eigenlijk allemaal apart uitrekenen (zoveel liter botten van zoveel kg/L, zoveel liter vet van zoveel kg/L, zoveel liter lucht van zoveel kg/L enzovoort), en daarvan dan het gewogen gemiddelde nemen. Iemand met wat meer lichaamsvet zal dus net iets makkelijker drijven, en je drijft ook net iets makkelijker als je diep inademt dan wanneer je diep uitademt. (Met een beetje geluk kun je zo net als een onderzeeboot: uitademen--> zinken, inademen-->drijven).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha, hier komt de beroemde wet van Archimedes weet boven drijven.
Deze luidt:
De opwaartse kracht die een voorwerp geheel of gedeeltelijk in vloeistof ondergedompeld ondervindt, is gelijk aan het volume van de hoeveelheid verplaatste vloeistof.

Het verhaal achter de "Wet van Archimedes" is een van de beroemdste.
De koning Hiron vroeg aan Archimedes of deze kon vaststellen of een krans van puur goud gemaakt was zonder deze te smelten.
Toen Archimedes een bad nam realiseert hij zich dat hij lichter werd. Goud heeft een hogere dichtheid dan zilver, een gouden krans heeft dus een kleiner volume dan een even zware zilveren krans. Uit de opwaartse kracht van het water zou hij dus het volume van de krans moeten kunnen bepalen Hij zo blij dat hij naakt naar de koning rent en roept: "Eureka (Ik heb het gevonden).

Terug naar de vraag.
Zoals je weet is de dichtheid van water 1 kg/l. De dichtheid van een menselijk lichaam ligt op ongeveer 1,01 kg/l., dus hetzelfde dan water. Dat betekent dat een lichaam niet zinkt en niet drijft, maar zweeft in water.
Als we nu de dichtheid van water verhogen door er zout aan toe te voegen, zal het lichaam gaan drijven.

Zeewater heeft een gemiddelde dichtheid van 1,026 kg/l en bevat gemiddeld 3,5% massa percentage zout (NaCl), wat neer komt op 35 gram zout per kilo zeewater.
Een menselijk lichaam in zeewater zal dus voor 1,01:1,026x100%=98,4% onder water liggen. Dat betekent dat een klein gedeelte, zeg maar je mond en neus, boven water ligt, zodat je net kunt ademen. Geen prettige situatie dus, MAAR JE DRIJFT.
Als we de hoeveelheid zout verdubbelen naar 7%, dan is de soortelijke massa van het zoute water 1,049 kg/l.
Je lichaam zal dan voor 1,01:1,049x100%=96,3% onder water liggen. Dat ziet er dus al wat beter uit.
Wil je echt drijven in zout water, dan is een reis naar de Dode Zee noodzakelijk. De soortelijke massa van dat water is 1,345 kg/l.
Je lichaam zal dan voor 1,01:1,345x100%=75% onder water liggen. Nu kunnen we toch wel spreken van lekker drijven. Overigens is het niet alleen het zout wat het water in de Dode Zee zwaarder maakt, want een groot gedeelte zijn andere vaste stoffen. Zie hiervoor bijgevoegde site. En niet duiken (zwemmen is sowieso niet mogelijk) want dat water is echt slecht voor je ogen.