Die bolletjes zijn van zichzelf niet statisch geladen, maar krijgen een beetje lading door wrijving. Dat krijgen veel meer stoffen. Alleen bij die bolletjes merk je het, doordat ze zo licht zijn.

Nog erger: ook als ze zelf niet geladen zijn, worden ze aangetrokken door iets dat dat wel is. En dat heb je zomaar als je ermee bezig bent. Om elk statisch effect weg te krijgen, moet je dus zorgen dat er niets in de omgeving elektrisch geladen is. Dat valt niet mee. Een manier is om alles nat te maken, bijv. met een nevelspuit. Iets minder heftig is een dampende pan water ernaast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het makkelijkst is een bron van ioniserende straling in de buurt, zoals een bolletje radium, de lucht wordt dan zo sterk geioniseerd dat de lading gemakkelijk van de bolletjes afvloeit. Ik kan me voorstellen dat dat wordt toegepast bij industriele processen waar een statische lading ongewenst is.