Hoe verliep de telefoonverbinding tussen Europa en Amerika in 1920 en hoeveel gesprekken konden er tegelijk plaatsvinden?

Ik bedoel of het bv. via kabel of satelliet of iets anders ging.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.2K
gvrox
10 jaar geleden
Satelliet in 1920 ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee denk niet maar weet niet hoe het dan wel ging.
Antoni
10 jaar geleden
RAALST, de ruimtevaart is pas begonnen eind jaren '50, begin jaren '60 van de twintigste eeuw; daarvóór was alles (over reizen of werken in de ruimte) fantasie of science fiction. De Spoetnik 1 was in 1957 de eerste satelliet in de ruimte. In 1961 werd de eerste mens in de ruimte gebracht (in een baan om de aarde): de Rus Joeri Gagarin.

Antwoorden (2)

In 1920 was er geen telefoonverbinding tussen Noord-Amerika en Europa.

De eerste transatlantische telefoonkabel, de TAT-1, werd pas in 1956 in gebruik genomen en verbindde Schotland met Nova Scotia (Canada). Via London werd het mogelijk voor West-Europese landen om telefooncontact op te nemen met Noord-Amerika.

De TAT-1 was een gezamenlijk project tussen het VK, Canada, en de VS. Het koste $42 miljoen om te plannen en te installeren.

De kabel kon maximaal 35 of 36 gesprekken tegelijkertijd aan. Volgens sommige bronnen werd de 36ste lijn niet voor telefoongesprekken gebruikt maar voor telegramberichten. Later werd het aantal gesprekken uitgebreid tot 48. In het eerste jaar werden er zo'n 300.000 telefoongesprekken gepleegd.

Voor de TAT-1 verliep het contact via telegram. De eerste transatlantische telegramkabel was in 1858 klaar. In 1978 werd de TAT-1 buiten gebruik genomen.

Toegevoegd na 5 minuten:
NB: In 1927 werd er ook een commerciële radiotelefoon-service in gebruik genomen tussen de VK en Amerika. Deze lservice bediende zo'n 2000 gesprekken per jaar. Het was een dure service met een relatief slechte kwaliteit.

http://strowger-net.telefoonmuseum.com/tel_hist_tat1.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus het echte antwoord is pas 1955-1956 voor die betere kabels met de officiële naam TAT-1 met start op 25/09/1956. De eerste 24 uur waren er 707 gesprekken (ik dacht 12 gesprekken tegelijk), de bandbreedte werd daarna op 48 gesprekken tegelijk gebracht.

Maar 'telefoonkabel' evolueerde als volgt:
(bron mijn sollicitatiegesprekken in 1987 bij Bell Telephone (toen al Alcatel Bell), waar ik de originele boeken te zien van AT&T. Zie ook http://www.corp.att.com/history/milestones.html.

1858 Cyrus West Field: http://en.wikipedia.org/wiki/TAT-1 dat is de eerste echte transatlantische communicatiekabel, toen voor telex bedoeld (een maand gewerkt)!

1914: de eerste officiële 'transcontinale' gesprekken via draad (overzees, maar nog niet wat jij bedoelt in je vraag wellicht) gebeurden vanuit het eiland Jekyll (als je daarop zoekt, zul je wel meer vinden) terwijl officieel dat pas 1915 was en kun je doorvertellen dat men 100 jaar transcontinentale telefoonlijn normaal zal vieren volgend jaar op 25 januari 2015 (gesprek Theodore N. Vail van AT&T op dat eiland). Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Jekyll_Island_Club. Het ging hier over een viervoudige verbinding over een afstand van ruim 7000 kilometer!!! Citaat uit die gesprekken: <(other voice interjecting "Hello, Mr. Vail."
[Vail respondes] "Who is this?"
[Woodrow Wilson - president U.S.] "This is the President. I am glad to hear your voice. I have just been speaking across the continent this afternoon," >

Qua prijsvergelijk nog dit met radioverbinding:
1927:
Ik 'herinner me' (hihi, uit gesprek natuurlijk) nog haarscherp het gedeelte van ingebruikneming van de telefoonradiolijn van London naar de United States en het jaartal: 1927. Ook ben ik heel zeker, want we spraken er verder over dat er maar 1 gesprek per keer kon gevoerd worden, en dat voor de prijs van toen 75 dollar voor het gesprek van maximaal 2 minuten. Er was toen ook nog geen conversie van analoog naar digitaal, vandaar dat het probleem van meerdere lijnen, pas later werd opgelost! Dit lijkt wel juist te staan op vermelde link, maar daar staat dat de eerste 3 minuten 75 dollar kostten.

Ik voeg een link bij die je zal verbluffen qua evolutie (vooral de laatste in fiberoptics): http://en.wikipedia.org/wiki/Transatlantic_telephone_cable