Als het niet direct te zien is, lijkt me dat DNA-onderzoek uitsluitsel kan geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tinus1969
10 jaar geleden
Juist niet; DNA fossiliseert niet mee.
DNA is niet de manier om te bepalen welke dinosaurus je gevonden hebt. DNA is na zo´n 5 a 6 miljoen jaar geheel vernietigd, en dat is op de geologische tijdschaal erg snel.
De laatste dino liep 65 miljoen jaar geleden rond.

De enige manier is om het gevonden bot te vergelijken met de botten die al eerder gevonden zijn. Als je een klein stukje bot hebt gevonden, is de kans dat het van een dino is, moelijk te bepalen. Ook dan kan alleen vergelijking met eerdere vondsten misschien uitsluitsel geven. Heb je een bot gevonden dat door zijn grootte doet vermoeden dat het wel eens van een dino zou kunnen zijn, dan is ook meestal wel te vermoeden wat de functie van het bot is, en waar in het lichaam het bot gezeten moet hebben. Bijvoorbeeld door vergelijking met de skeletbouw van vogels of andere dieren.

Maar nogmaals, je kunt het alleen bepalen door vergelijking met andere (delen van) botten die al bekend zijn. Een bot met een vorm die niet eerder is gezien, zou dus van een nooit eerder gevonden dino kunnen zijn. Kunnen! Zeker is dat pas, als je (bewezen) vergelijkingsmateriaal hebt.

Kortom: Je hebt alleen de uiterlijke verschijningsvorm van het botfragment tot je beschikking. Die zegt al vaak iets over het soort dier (bijv. zware, vleesetende roofdieren versus vliegende dino´s).