Heeft de vrouw een sterker hartspier?

ik las dat mannen en vrouwen met dezelfde ernst van langdurig hoge bloedruk vrouwen beter linker ventrikel functie hebben dan mannen bij mannen verzwakt de hartspier oa delitatie bij vrouwen niet wat is hier de reden van

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Heel leuke vraag en je hebt het over vrij recent en diepgaande onderzoeken. Maar het onderzoekt focust al een eind NIET meer op het linker ventrikel of de hartspier, maar focust op de algemene bloeddruk bij mannen en vrouwen, en ook hetzelfde bij dieren. Ik zocht op een medisch gerenommeerde site en met google.be/translate kun je de site vertalen, maar het resultaat is technisch erg slecht Nederlands: http://hyper.ahajournals.org/content/37/5/1199.full. Als je het in eenvoudiger Engels en meer 'volks' wil lezen, dan verwijs ik naar http://www.healthxchange.com.sg/healthyliving/ManagingChronicIllnesses/Pages/high-blood-pressure-how-do-men-and-women-differ.aspx (idem met google.be/translate om naar het Nederlands om te zetten, wat dan een beter resultaat geeft, maar een aantal logische links ontbreken wel in dit laatste artikel).

Ik ga het je eenvoudiger schetsen:

Jongens en meisjes groeien op tot mannen en vrouwen en op middelbare leeftijd zit de man op maximaal krachtniveau, de vrouw op maximaal schoonheidsniveau (de subjectieve ervaring daarvan evolueert echter mee met de leeftijd waarbij schoonheid en efficiëntie de resultaten soms nog beter maken op beide vlakken), en je weet ook wel dat de verhouding vet en spieren bij mannen en vrouwen anders ligt (mannen meer spierweefsel). De bloeddruk bij mannen voor de menopauze (dus 21 jaar tot neem voor het gemak 50 jaar) ligt meestal zon 6 à 10 milliliters kwikdruk (mm Hg) hoger dan bij vrouwen maar na 55 jaar draait dit dikwijls om. Daar het hart een spier is, is het hart van de vrouw KLEINER dan dat van de man, maar er is dikwijls ook minder liter bloed rond te pompen. In zekere zin is het hart van de vrouw dus efficiënter, misschien gemakkelijk gezegd: gevoeliger afgesteld dan dat van de man: 60 X per minuut pompt de hartspier bij de vrouw zo'n 67 ml bloed = 4 liter voor het basaalmetabolisme (in rust), bij een zware sportprestatie, bijv. 100 meter sprint van mij in anaerobe fase, kan er echter naar 200 x per minuut 200 ml gepompt worden, dus liefst 35 à 40 liter (zie ook andere vraag hier op http://www.goeievraag.be/vraag/persoon-gezondheid/overig/man-bloed-lichaam-vrouw.40591). Dat vereist een groter en vooral ook sterker hart.

Nu je woord 'hartspier na dilatatie' (niet delitatie) = na verwijding in deze context: Een groot hart dat geen topprestaties meer moet leveren, wordt lui en 'verzandt' of 'verkalkt' zoals een trage rivier dichtslibt. De hogere bloeddruk bij de man wijst hierop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk, een topprestatie op middelbare leeftijd, doet de kans op een hartbreuk of hartstilstand met een factor van zo'n 55 keer stijgen. Bij iemand met een sporthart (iemand die bijv. zoals ik gemakkelijk nog steeds gemakkelijk 20 km kan lopen door heel zijn leven veel sport te blijven doen) is dat 'slechts' een factor van minder dan 10 (zie ook http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/40093-wat-is-een-sporthart.html). Ons hart is het ook gewoon van de druk hoger te zetten in ons lichaam net om sportprestaties af te leveren. Maar ook bij mij, kan bijv. een harde bal tegen mijn achterhoofd (dit is al een keer gebeurd), zorgen voor een adertje dat breekt, waarna ik na een vrijpartij plots acute hoofdpijn kreeg wat erop wees dat ik het even rustiger aan moest doen en achteraan mijn hoofd misschien een zwakke plaats is geworden waaraan ik misschien ooit 'natuurlijk' zal aan overlijden op hogere leeftijd (zoals een aantal van mijn voorvaderen die allen aan 'embolie' of dus eigenlijk zo'n klontertje of omgekeerd bloeding overleden). Maar omgekeerd, zijn er al leeftijdsgenoten van mij (ik dacht ook Dirk Van Belle) die net op die manier al overleden zijn, waar ik dan omgekeerd net wel meer 'geluk' had, omdat mijn lichaam al aan hogere druktoestanden gewoon was door mijn sport en ook beter omgaat met schade door ongevallen (= trauma's). Belangrijkste is altijd opnieuw zowel de input versus output: Als je rustiger word, moet je ook minder vettig eten. Als je meer sport doet, mag je eigenlijk eten wat je wil en zul je echt zelf wel ondervinden of die voeding niet past bij de prestatie daarna en zich afstraffen. 'Hoge bloeddruk' heeft ook een negatieve naklank. De medische term 'hypertensie' niet, want die kan ook gewoon beschrijven dat bij mensen van 70 jaar een bovendruk van 140 best wel normaal kan zijn. Zowel de hartslag als de bloeddruk die komt door het pompen om het bloed rond te stuwen, zijn net indicatoren dat ons wonderbaarlijke zoogdierlijke mechanisme prachtig werkt. Wij hebben een hart omdat we, in tegenstelling tot planten, zelf onze bloedsomloop moeten verzorgen en zo kunnen rondlopen waar we verwachten van bomen dat ze blijven stil staan.