Water kreeg tot op heden weinig aandacht als voedingsstof. Het speelt nochtans een belangrijke rol in de meeste van onze lichaamsfuncties.

1. Bouwstof
Het vocht in de cellen (intracellulaire vocht) kan worden beschouwd als een belangrijke bouwstof van de cellen.

2. Transportmiddel
Binnen het vaatstelsel vervoert water aminozuren, glucose, vetzuren, vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen via de bloed- en lymfebanen naar de diverse weefsels en cellen in het lichaam. De eindproducten van de stofwisseling zoals ureum en CO 2 worden eveneens via het bloed langs de nieren en de longen verwijderd of via klieren zoals de zweetklieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou je lichaam heeft vocht nodig dus dan kan je beter bewegen .

xx Mich.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Functies van water in ons lichaam.

Water vervult een rol bij meerdere processen in het lichaam, namelijk:

bij het uitscheiden van afvalstoffen
voor de regulatie van de lichaamstemperatuur
als bouwstof van cellen
als vervoermiddel
als oplosmiddel
als schokdemper voor verschillende weefsels

Met zweten, ademen en via de ontlasting verliezen we water. Hoeveel vocht je precies per dag verliest, is mede afhankelijk van de activiteit en de mate en duur van de inspanning en de omgevingstemperatuur (en ook de luchtvochtigheid). De vochthuishouding van het lichaam wordt nauwkeurig gereguleerd door een complexe interactie tussen hormonen en zenuwen; de hypothalamus in de hersenen en het hormoon ADH spelen hierin een belangrijke rol. De nieren reguleren vochtuitscheiding.

Dorst is het waarschuwingssignaal van ons lichaam om te gaan drinken als er te weinig water in het lichaam is. Een droog gevoel in mond en keel en het verlangen om te gaan drinken zijn de kenmerken van dorst. Een ander woord voor een tekort aan water in je lichaam is dehydratatie. Dehydratatie kan optreden doordat je gedurende een lange tijd te weinig vocht binnenkrijgt of door intensief sporten waardoor je heel veel vocht verliest (zie ook Wetenswaar Sportdranken). De eerste signalen van dehydratatie zijn o.a.: hoofdpijn, vermoeidheid, verlies van eetlust, droge huid, droge mond en ogen en donkere urine.

Lichaamssamenstelling

Het hoofdbestanddeel van het menselijk lichaam is water. Het water kan in de cellen zitten; het wordt dan intracellulair vocht genoemd. Water tussen de cellen heet extracellulair vocht. Extracellulair vocht wordt weer onderverdeeld in interstitieel vocht (=vocht tussen de weefsels) en intravasculair vocht (=bloedplasma).

Het lichaam van een vrouw bestaat gemiddeld voor 52% uit water en dat van een man voor 63%. Dit verschil in percentage lichaamswater wordt veroorzaakt door de hoeveelheid lichaamsvet. Vetweefsel bevat namelijk geen water terwijl vetvrije massa (zoals o.a. spieren, zenuwen en botten) voor 70% uit water bestaan. Omdat vrouwen een hoger vetpercentage hebben dan mannen, bevat hun lichaam dus minder water. Mensen die ouder worden verliezen vaak spiermassa en krijgen vaak meer vet met als gevolg dat de hoeveelheid water in het lichaam minder wordt. Baby's daarentegen bestaan voor zo'n 75% uit water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een lichaam zonder water wordt zoiets als scheepvaart op een rivier zonder water; je kunt zo de spullen ook wel van A naar B krijgen, maar het kost veel meer moeite.
Dat wordt een krakerige boel als onze bloedlichaampjes en andere nuttige zaken met karretjes vervoerd moeten gaan worden.