Waarom hoor je geen knal als je de lamp aan zet? (Omdat licht door de geluidsbarriere gaat)

Waarom?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Leuke vraag.
Het licht heeft geen interactie met de lucht. Het gaat "door" de lucht heen zonder de luchtmolekulen opzij te hoeven schuiven. De lucht merkt er als het ware helemaal niks van dat het licht er doorheen gaat. De knal vanwege de geluidsbarriere treedt alleen op als een proces zelf drukgolven genereert (en natuurlijk harder dan de geluidssnelheid door het medium heen gaat).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thecis
10 jaar geleden
klopt helemaal.
Voor de begrijpelijkheid zou ik het echter andersom neerzetten: Wanneer een voorwerp (bijvoorbeeld een vliegtuig of een kogel) zich met supersonische snelheid door een medium beweegt ontstaan schokgolven, een front van samengeperst medium. Het passeren van zo'n front is waarneembaar, dat is de knal die je hoort.
De knal ontstaat dus omdat de schokgolven van het geluid "zichzelf inhalen". Het licht gaat wat harder, 300.000 km/s (ipv ca 340 m/s). Je zou de vraag kunnen stellen wat er gebeurd als een voorwerp zich met de snelheid van het licht voort beweegt en of je dan een flits krijgt of iets dergelijks. Maar dat is een dicussie over een situatie die niet kan (een voorwerp zal de lichtsnelhei wellicht benaderen, maar nooit bereiken (kort door de bocht gezegd)).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooie uitleg! +1 voor beide
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Interessante aanvulling!
Maar voor de volledigheid t.b.v. de oorspronkelijke vraagsteller: kosmische straling is geen licht, en Cherenkov-straling is geen supersone knal. Licht knalt niet. Overigens is dat laatste ook weer niet helemaal waar. Bijvoorbeeld: het licht van een sterke infraroodlaser wordt geabsorbeerd door waterdamp in de lucht. Daardoor warmt de lucht op en zet ie uit, met een hoorbaar knal(letje) als gevolg. Dan geeft licht wel een knal, maar hierbij komt dat niet door een supersone schokgolf. Heerlijk, die zo volledig mogelijke antwoorden! :)