Met de wet van behoud van massa en energie in gedachte, is het dan zo dat de groei van de wereldbevolking inherent is aan de totale massa op aarde?

De wereldbevolking qua mens is in 100 jaar gegroeid van 2 Miljard naar ruim 7 Miljard, en omdat de massa, volgens de wet van behoud van massa de totale massa altijd gelijk blijft moet er dus iets anders (massa) zijn opgegaan in die wereldbevolking, de totale massa hier op aarde is dus ondanks deze giga groei niet verandert. Wat zou betekenen dat als de groei van de wereldbevolking in dit tempo zo doorgaat, alles behalve de mens op aarde verdwijnt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Wet van behoud van massa (en energie) geldt voor alles, ook voor biologische systemen.
De geschatte massa van de aarde is 5,972 E24 kg (dus 5.397.200.000.000.000.000.000.000 kg) https://www.google.nl/search?hl=nl&q=massa+aarde
De massa van een mens is (ruim genomen en rekent makkelijk) 100 kg. 7 miljard maal 100 kg is 700.000.000.000 kg (ofwel 7 E11). Een gigantische massa, maar slechts een fractie van een fractie van de totale massa van de aarde 0.0000000000001% (ik kan er een nul naast zitten).

Aangezien behoud van massa (lees dus behoud van atomen) geldt, moeten er dingen verdwenen zijn. Wat is hiervoor verdwenen? Biologisch materiaal, planten, mineralen, dieren, noem maar op. Atomen worden continu herbruikt en zo ook hier. Of ze nou in de lucht zitten als atmosfeer, als plant, als dier, als mineraal, zelfs als steen (aanzienlijkk minder, weet ik, maar gaat om het idee) wordt alles gerecycled, met dus inderdaad behoud van massa.

Overigens, doordat er continu ook materiaal vanuit de ruimte komt, wordt de aarde steeds zwaarder. Het verschil zal je overigens nauwelijks merken hoor http://nl.wikipedia.org/wiki/Aarde_(planeet).

Toegevoegd na 5 minuten:
Mullog heeft inderdaad gelijk dat de mens niet alles kan consumeren. Tegen die tijd zullen we niet meer bestaan, want we hebben ook resources nodig om te kunnen overleven.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Deze wetten gelden binnen de natuurkunde en hoewel biologie daar ook aan gebonden zijn moet je biologische systemen op een ander niveau beoordelen dan alleen op deze wetten. Praktisch gezien zal de mens verdwijnen voordat deze situatie zich voordoet wegens gebrek aan grondstoffen. Grondstoffen, planten en dieren, waar mensen niks mee kunnen zullen dan nog steeds rondlopen of groeien. Om je een idee te geven, als iedere mens op aarde een vierkante meter tot zijn beschikkin krijgt en er zijn hondrr miljard mensen dan heb je 100.000 vierkante kilometer nodig om alle mensen te plaatsen. Dat likkt veel maar het landoppervlakte van de aarde is circa 145 miljoen vierkante kilometer en dan js het nog maar een schijntje.