Nee die is hoger want anders zou hij niet opgeblazen zijn

Toegevoegd na 1 minuut:
Zoals je weet moet je moeite doen oom een ballon op te blazen. Dat komt 1 door de weerstand van de ballon en 2 omdat je de buitendruk moet overwinnen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hoe hoger dat je gaat hoe makkelijker dat het opblazen gaat omdat de buitendruk dan minder is.
Bekijk maar een weerballon die hoe hoger hij gaat groter wordt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vanuit leeg (druk binnen = druk buiten) neemt de druk bij opblazen eerst toe. Bij verder opblazen -dan gaat het blazen opeens makkelijker- neemt de binnendruk weer wat af maar blijft hoger dan de luchtdruk buiten. Blaas je nog verder dan knalt ie en is de luchtdruk op alle flarden aan alle kanten weer gelijk aan de luchtdruk buiten.

De hogere binnendruk komt doordat elastische kracht die de ballon op de binnenlucht uitoefent. Die overdruk zorgt er ook voor dat de ballon leegspuit als je de knoop eruit haalt.