Hoeveel soorten mensen hebben er ooit bestaan?

Nog maar vorig jaar, of was het al weer een jaar daarvoor, ontdekte men in indonesie ,dat fossiele resten van een mensachtige, niet van een kind was maar van een volwassenen. Het bleken de resten van een dwergmens van amper 1m. hoog!!!!! Door deze vinding van nog een uitgestorven mensensoort zijn er nu volgens mij al4 of 5 soorten mensen bekend die uitgestorven zijn. De enige die overbleef is de moderne mens, wij dus, de rest is uitgestorven!!!! Zonder iemand nu te willen kwetsen, heb ik nu toch wel erg veel moeite met: en God schiep de mens naar zijn beeld en gelijkenis. Welk van de soorten mensen is er dan geschapen? Zijn wij de gelukkigen? En hoe is het dan met de mensachtige????Waren die dan minder mens?? Nogmaals ,ik wil niemand hoe dan ook kwetsen, maar deze vragen zijn voor mij zeer belangrijk!!!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Een kleine toevoeging/overweging bij de gegeven antwoorden: in de huidige biologie wordt de vooral 19e-eeuwse poging om alles in een taxonomie (indeling) te plaatsen steeds meer losgelaten. De mens is een, toegegeven bijzondere, diersoort, en is in zijn hele evolutie naar de huidige vorm voorwerp geweest van voortdurende verandering, uitstervende takken (zoals de Neanderthaler) en dergelijke.
Soortenindelingen geven dan ook een beeld, maar vormen geen onwrikbare waarheid. Panteao en Berry maken een valide punt als ze zeggen: "Wanneer houden de apen op en beginnen de mensen?" Het antwoord: biologen hebben zelf bedacht waar ze die grens trekken. Dezelfde vraag kun je bij veel gevonden schedels e.d. stellen: "Is dit nu een nieuwe soort of zullen we hem gewoon bij de pithecantropus erectus indelen?"

Het is mensenwerk, en het was beweging. Stel je geen vakjes voor met verschillende soorten, maar een boomstructuur met afgebroken takken e.d., waarvan wij inderdaad het 'eindproduct' zijn. Je kunt een tak een naam geven, als je erbij beseft dat hij vastzit aan andere takken, en dat het punt waar de ene tak in de andere overgaat, niet precies te geven is.

Wat betreft de achterliggende vragen over de Schepping (die wel vaker omhooggekomen zijn op GV): dat iets is ontstaan in plaats van geschapen, dat het een achtergrond en geschiedenis heeft, maakt dat het minder waardevol? Is de muziek van Schubert, of de schilderijen van Caravaggio, minder mooi als er geen schepper is? Zijn we minder bijzonder als mensheid als we, met ons denkwerk, onze taal, ons bewustzijn, het diepe besef dat we van dingen kunnen hebben, ons gevoel voor schoonheid (en onze slechte eigenschappen zoals het verpesten van de planeet voor andere mensen en dieren) het product zijn van evolutie in plaats van ontwerp? Ik zou eerder zeggen dat het ons nog bijzonderder maakt!
We zijn, kortom, 'de gelukkigen' om wat we zijn, niet om een stempel dat een schepper al dan niet op ons gedrukt zou hebben op de zesde dag. We hebben dat stempel niet nodig om bijzonder, uniek, moreel of zinvol te zijn. Onze bijzonderheid als soort spreekt al uit wat we zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Trz (446)Geweldig antwoord. Maar stel dat de mens ,die al enkele generatie's steeds zwakker wordt, ook steeds minder slim wordt, terwijl andere dieren steeds slimmer worden. Zouden wij dan niet weer terugvallen tot dieren? Zou het niet gewoon toeval zijn dat juist wij i.p.v. een ander dier het meest ver ontwikkeld zijn? Waarom geen olifant,octopus of dolfijn? Zijn wij niet het toevallige product van de evolutie? Zouden we het ooit begrijpen? groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Over die terugval is wel nagedacht, ook bijvoorbeeld door eugenetici die de mensheid wilden bewaken en 'contraselectie' (het terugvallen van de menselijke soort door rare selectiemechanismen) wilden voorkomen. De mensen die daar over nadachten waren trouwens politiek zeer fout in onze ogen (het waren dezelfde mensen die nadachten over rassenwetten, verplichte sterilisatie e.d.) maar ergens hebben ze een punt: de mensheid evolueert niet meer zoals de meeste diersoorten.
Er zijn wel oude science-fiction boeken (vooral The Time Machine van H.G. Wells) waarin zo'n soort schrikbeeld van de toekomst wordt neergezet.
Persoonlijk maak ik me meer zorgen over het scenario dat we onszelf uitroeien (of dat een enorme natuurramp zoals een meteorietinslag dat voor ons doet) dan dat we op een gegeven moment weer wegzakken. Hoe dan ook maakt de vraag mij niet zo uit. Als wij op een dag zijn uitgestorven of wat dan ook, en de intelligente kreeften de wereld domineren, dan doet dat er niets aan af dat WIJ NU diegenen zijn met bewustzijn, kunde, besef etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De natuur zorgt altijd opnieuw voor een nieuw evenwicht. Komen doet het ,alleen is de vraag wanneer? Dank voor je prachtig antwoord er zijn er maar weinig die het aandurven. groeten.

Andere antwoorden (3)

Volgens wikipedia 27 soorten
Gekopieerd van de Engelse wikipedia in chronologische volgorde.
* Sahelanthropus
o Sahelanthropus tchadensis
* Orrorin
o Orrorin tugenensis
* Ardipithecus
o Ardipithecus kadabba
o Ardipithecus ramidus
* Australopithecus
o Australopithecus anamensis
o Australopithecus afarensis
o Australopithecus bahrelghazali
o Australopithecus africanus
o Australopithecus garhi
* Paranthropus
o Paranthropus aethiopicus
o Paranthropus boisei
o Paranthropus robustus
* Kenyanthropus
o Kenyanthropus platyops
* Homo
o Homo habilis
o Homo rudolfensis
o Homo ergaster
o Homo georgicus
o Homo erectus
o Homo cepranensis
o Homo antecessor
o Homo heidelbergensis
o Homo rhodesiensis
o Homo neanderthalensis
o Homo sapiens idaltu
o Homo sapiens (Cro-magnon)
o Homo sapiens sapiens
o Homo floresiensis
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
tenminste waarvan wij weten. Er zijn er vast meer. Maar statistisch gezien zullen wij niet alles vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zeer indrukwekkend. Geen idee dat er zo veel waren! bedankt.
Als ik je vraag beredeneer: 1 soort, namelijk de homo sapiens / mens

Er zijn evolutiefases geweest bij de mensheid, maar het betrof wel de mens. Of je een Neanderthaler, Chinees of Indiaan bent, we hebben toch allemaal het merkje:

Mens (c) (made on earth)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij hun onderzoek naar de oorsprong van de mens richten wetenschappers zich op factoren die zouden aantonen of de overblijfselen menselijk zijn of niet. Maar het tweevoeter zijn, de hersenomvang, het maken van gereedschap, en de taal geven geen volledige verklaring, en wetenschappers hebben nog niet volledig omschreven wat Homo sapiens is. Volgens de theosofische ideeën is ieder levend wezen voortgekomen uit de menselijke hoofdlijn – hoe verder van het mensenrijk afstaand des te eerder in de tijd zou dat zijn gebeurd – en al deze wezens zouden aspireren naar het rijk boven hen. Misschien gaat onze verdeling van de wereld in een mineralen-, planten-, dieren-, en mensenrijk niet ver genoeg. En kunnen we onszelf wel als volledig menselijk beschouwen? In het algemeen beweren we dat zelfbewustzijn iets exclusief menselijks is, maar hoe zit het als zelfbewustzijn niet onze volledig ontwikkelde toestand is? Stel dat het menszijn een universeel bewustzijn inhoudt dat verder gaat dan zelfbewustzijn: een bewustzijn van onze innige band met al het leven. Dat is het deel van ons dat zich nu schijnt te ontwikkelen. Wat als alle natuurrijken tot op zekere hoogte een zich ontwikkelend bewustzijn hebben? De theosofische filosofie wijst erop dat het weefsel van het heelal uit een allesdoordringend bewustzijn bestaat en dat elk levend wezen daarmee is verbonden. Misschien houdt het feit dat mensen hun onderlinge verbondenheid met het leven kunnen aanvoelen in dat we, in plaats van andere levensvormen te onderdrukken en er misbruik van te maken omdat we het vermogen hebben om dat te doen, als taak hebben om met alle wezens in de natuur samen te werken in hun aspiratie naar hogere vormen van bewustzijn.

Uiteindelijk is het grootste deel van wat ons menselijk maakt onzichtbaar. Dat deel zullen we in de opgegraven vormen uit het verleden niet aantreffen. In de ontwikkeling van de paleoantropologie met haar evolutietheorie is er iets essentieels dat de wetenschappers niet in hun beschouwingen betrekken: het bewustzijn van onze fundamentele band met al het leven – een bewustzijn dat volledig menselijk is. Zonder dat zullen we ons eigen verleden nooit begrijpen en ook niet weten welke kant we in de toekomst op zullen gaan.

Groeten.