Wie was de uitvinder van de zwaartekracht?

Tijdens de Wetenschappelijke Revolutie was Galileo Galilei de eerste die de zwaartekracht onderzocht door middel van waarnemingen aan banen van hemellichamen en valproeven op aarde. Isaac Newton heeft de aard van de zwaartekracht in de kosmologie als eerste ingezien. Volgens eigen zeggen kwam hij op het idee toen hij een appel uit de boom zag vallen. Dat de appel op zijn hoofd viel, zoals soms wordt beweerd, is twijfelachtig.[1] Het baanbrekende karakter van zijn theorie zat hem vooral in het toepassen van eenzelfde wet voor aardse situaties, bijvoorbeeld een appel die van een boom valt en hemellichamen. Newton verklaarde met zijn zwaartekrachtwet de banen van planeten, die Nicolaus Copernicus, Johannes Kepler en Tycho Brahe hadden beschreven maar niet hadden verklaard. In elk geval realiseerde hij zich dat de maan aantrekkingskracht van de aarde ondervindt, maar dat die in evenwicht wordt gehouden door middelpuntvliedende kracht van Christiaan Huygens.[2]Getijdenbeweging kon hij verklaren uit de aantrekkingskracht van de maan. Een ander voorbeeld van Newton is de kanonskogel. Een kanonskogel die met voldoend grote snelheid wordt weggeschoten, kan ook in een baan om de aarde gaan vliegen, of zelfs nooit meer terugkomen (zie ontsnappingssnelheid). Overigens is het nauwkeuriger te zeggen dat aarde en maan beide om hun gemeenschappelijk zwaartepunt heen bewegen.

Niemand, die is niet uitgevonden.

Dat was Piet Apegras

De zwaartekracht is niet uitgevonden dat is een van de verschijnselen die zijn ontstaan vlak na de Big Bang. Sir Isaac Newton heeft de zwaatekracht verklaard en bewezen.

Albert Einstein, met zijn relativiteitstheorie. Alleen heeft hij het beschreven, niet uitgevonden. Zwaartekracht is een natuurkundig fenomeen en dus niet uitgevonden.

de zwaartekracht is niet uitgevonden, die is er altijd geweest. :-) Maar newton is degene die het in een formule uitgeschreven heeft

Ik denk niet dat die vent dit sirieus bedoelde....

Chuck Norris. Voor een incomplete lijst van zijn daden en kunnen die link.

-De ontdekkers van de zwaartekracht zijn voor sommige mensen bekend als: de goden (ook wel 'Anunnaki' genoemd). http://nl.wikipedia.org/wiki/Anunnaki -De herontdekkers van de zwaartekracht zijn voor vele menesen bekend als: Isaac Newton, Robert Hooke en Einstein. http://nl.wikipedia.org/wiki/Isaac_Newton http://nl.wikipedia.org/wiki/Robert_Hooke http://nl.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein -De schepper/ uitvinder van de zwaartekracht is waarschijnlijk het universum/ multiversum. http://nl.wikipedia.org/wiki/Universum http://nl.wikipedia.org/wiki/Multiversum -De schepper/ uitvinder van het universum/ multiversum is waarschijnlijk de oerknal. http://nl.wikipedia.org/wiki/Oerknal -En de schepper/ uitvinder van de oerknal is waarschijnlijk IETS geweest, dat ALLES vanuit het NIETS heeft geschapen; http://nl.wikipedia.org/wiki/Iets http://nl.wikipedia.org/wiki/Alles http://nl.wikipedia.org/wiki/Niets maar dát laatste weet ik niet zeker...

God, tijdens de schepping van de aarde.

de ontdekker van de maan

Zwaartekracht Graviditeit. Newton had gelijk met dit idee van de aantrekkende kracht tussen de appel en de grond -zwaartekracht genoemd-, maar pas twintig jaar later slaagde hij erin om het bestaan van de zwaartekracht c.q. graviteit te bewijzen. De zwaartekracht c.q. gravitatiekracht is een aantrekkende kracht die twee massa's (puntmassa's) op elkaar uitoefenen. De zwaartekracht is er de oorzaak van dat alles op aarde een neerwaartse kracht ondervindt, maar ook op grote afstand (b.v. tussen aarde en maan en tussen sterrenstelsels). De werking van de zwaartekracht van de maan op aarde, manifesteert zich in de getijden (zie verder Tijd en Seizoenen). De zwaartekracht zorgt er tevens voor dat de maan of een satelliet in een baan om de aarde blijft, en dat de aarde in een baan om de zon blijft. Deze theorie van de zwaartekracht stelde Einstein bij in het begin van de twintigste eeuw (relativiteitstheorie zie onder).

Niemand. Die is er altijd al geweest.