Waarom is de aquatic ape theory achterhaald?

Ik heb een heftige discussie gezien op een forum tussen voorstanders van de algemeen aanvaarde savannetheorie en voorstanders van de wateraapmenstheorie (aquatic ape theory). Nu las ik dat deze aquatic ape theory achterhaald is, maar vond niet waarom. En ik las dat de savannetheorie algemeen is aanvaard, maar nog niet bewezen.
Kan iemand mij helpen deze discussie te begrijpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De theorie is achterhaald omdat de feiten waarop de theorie zich baseert niet wetenschappelijk te verantwoorden zijn. De theorie is ook intern inconsistent. Bijvoorbeeld, babyvet wordt verklaard vanuit het leven in het water maarnhetbstrottehoofd kan zich alleen ontwikkelen op het droge. En zo zijn er veel voorbeelden waarbij de theorie slechts beperkt verklaard waarom kets is zoals het is.

De link gaat daar bijzinder diep op in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit is een van de meest onwetenschappelijke antwoorden die ik ooit gelezen heb. Alle zeezoogdieren hebben een strottenhoofd. De term "aquatic ape" is misschien niet erg accuraat, maar in elk geval is de kusttheorie overduidelijk: tijdens de IJstijden trokken onze voorouders steeds langs kusten, eilanden en rivieren, waar ze onder meer schelpdieren opdoken. De savanne-idee daarentegen is totaal achterhaald, google bv. "two incredible logical mistakes verhaegen".

Andere antwoorden (1)

De kusttheorie ("littoral theory", exacter dan "aquatic ape") is helemaal niet achterhaald, integendeel: in feite is het overduidelijk dat Homo erectus in het begin van de IJstijden (toen de zeespiegel gezakt was, en de continental shelves droog lagen) langs de kusten van Afrika en Zuid-Eurazië trok tot in Java en Flores, waar hun fossielen steeds nabij die van schelpdieren lagen. Ze doken o.a. naar schelpdieren, die van alle voedingsstoffen het rijkst zijn aan hersenspecifieke nutriënten (zoals DHA). In het Nederlands kan je best mijn boek lezen "In den beginne was het water" (Hadewijch Antwerpen 1997), maar voor een recente update in het Engels google je bv. "coastal dispersal 2018 verhaegen".
(Anderzijds is de savanne-idee hopeloos achterhaald: ze zouden zich bv. doodzweten op de savanna: zweet is water + zout, heel schaars in de savanne, maar overvloedig aan de kust.)