Hoe komt het dat mijn naam 'altijd' verkeerd word onthouden?

Het gaat mis op vrij grote schaal. Iedereen die geen directe familie is of lang bevriend maakt (regelmatig of soms) de fout om mijn naam om te draaien (Annemarie). Dit stoort mij soms, omdat ik niet begrijp waarom Marie-Anne moeilijk te onthouden is; weet iemand hoe het kan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat jou naam omgekeerd meer voorkomt verwarren mensen hem daarmee.
Ze hebben de woorden Marie en Anne in hun hoofd en zeggen ze dan verkeerd om, omdat dat de meest voorkomende combinatie is.
Ik zou me er niet meer aan storen, ik wordt meestal Nel genoemd terwijl ik me toch altijd als Nelly voorstel, maar Nel dat 'bekt' beter denk ik:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Ik denk dat bij Nelly een klein meisje wordt gedacht, zodra je volwassener bent wordt het vaak automatisch Nel. Omgekeerd ook, als je als klein jochie Wim heet noemen ze je Wimpie, Cato wordt Catootje.

Andere antwoorden (9)

Het is een heel ongebruikelijke naam. Bij mijn naam hetzelfde geval: ik wordt vaak Wouter genoemd in plaats van Wout. Simpelweg omdat de menselijke hersenen verbanden willen zien met iets dat ze al kennen. Is de naam onbekend, dan zoeken de hersenen automatisch verbinding met iets, zoals een naam, die al opgeslagen is. In mijn geval is dat Wouter en in jouw geval is dat blijkbaar bij veel mensen Annemarie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de je naam zeldzaam is en omdat de omgekeerde versie vaker voorkomt en daar hebben mensen moeite mee om die omschakeling te maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je er voortaan bij zegt "niet te verwarren met Annemarie" zul je ze erop attent maken en hopelijk onthouden, ik kom uit Uithoorn en mensen zeggen altijd Hoorn, dat is net zo irritant
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze gewend zijn aan annemarie denk ik, jou naam marieanne hoor je niet zo vaakk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je laat te weinig persoonlijk indruk achter, dat is de reden waarom men je naam vergeet... En de naam is bovendien zo verscheiden, dat foutjes zeer snel gemaakt worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Welkom terug...
Ik heet Annemieke en toch zijn er mensen die me altijd Annemarie noemen. Mijn zusje Ingrid wordt altijd Inge genoemd. Ik denk dat meerder lettergrepen in een naam vaker veranderen dan één lettergreep ( Ans, Jo, Bep, Trees) Misschien zijn er ook mensen die denken dat je Marianne heet? Ze schrijven het dan wel verkeerd en merken het pas als ze erop gewezen worden. Wees blij dat je naam niet verbasterd wordt. Als kind woonde er een jongen in de straat die Armand heette, alle kinderen noemden hem Armband. Dat krijg je dan, of Eugene, wordt Eusie en Desiree wordt Diaree. Allemaal mooie namen maar niet voor Hollandse kinderen. ;)De meeste mensen gaan uit van de 'bekende, algemene namen en een afwijking daarvan wordt ter vereenvoudiging gewoon weer 'ouderwets' zoals iedereen hem kent.
amc
14 jaar geleden
heel irritant is 't zeker! En ook vervelend je hebt 'n mooie naam. Wij ervaren 't zelfde met onze dochter. Zij heet josèphine (de e op 't eind wél uitgesproken) maar velen zeggen josefien. Ik kan me daar vreselijk aan irriteren. Bij bijv martine zeg je toch ook geen martin. Ik vind 't simpelweg belachelijk dat mensen niet de moeite willem nemen jouw naam goed te onthouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb mij gelukkig al heel lang geleden afgeleerd mij druk te maken over hoe mensen mijn naam uitspraken en of ze hem konden onthouden.

Op school gebruikten sommige leraren liever mijn achternaam, ach who cares. Zolang ik maar weet dat ze mij bedoelen.

De mensen die voor mij belangrijk zijn weten hem wel, en voor de rest, ach ik ben zelf ook heel slecht in namen onthouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt gewoon teveel op elkaar.