wat gebeurt er met een magneet als je hem doormidden zaagt blijven de polen hetzelfde ofwa

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

Een magneet heeft een plus en een minpool. Als je de magneet doormidden breekt heb je niet een plus- en een min-pool maar een nieuwe complete magneet met twee polen; en dat gaat zo door tot het kleinste stukje magneet.
14 jaar geleden
Een monopool is nog nooit gevonden of gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een magneet heeft een noordpool en een zuidpool...
Zaag je een magneet door, dan stoten die delen elkaar af... Dus dan zitten er twee dezelfde polen tegen elkaar aan en dat stoot af...

En gek genoeg tilt elke halve magneet net zo veel omhoog als een hele...