Waarom blijft vuur ons altijd weer fascineren?

De open haard brandt. De vlammen lekken ’t ene moment ingetogen, en dan weer gulzig in op het droge hout. Heerlijk om te observeren en te mijmeren over ………
Ik realiseer mij dat op deze vraag geen eenduidig antwoord mogelijk is, maar ik probeer het toch. Wat hebben wij mensen met vuur?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ik denk, dat het in onze genen zit. Een oer-gevoel van veilig-zijn. Want ik denk, dat vanaf het moment dat mensen in groepen gingen leven, en ontdekten, dat vuur, behalve warmte en licht, ook veiligheid bood, omdat het wilde dieren op een afstand hield, het zitten bij een vuur een eerste gevoel van welbehagen gaf. Zéker, toen mensen gingen leren vuur te 'bedwingen': een kooltje in een hoorn van een opgegeten dier meenemen om er de volgende nacht wéér een vuur mee te kunnen maken. Later zijn er natuurlijk nog allerlei andere voordelen van vuur/hitte ontdekt, en men leerde met vonken van flintkiezels of snel hout wrijven zelf vuur 'maken', maar volgens mij is het goede gevoel dat een vuur ons geeft (bijna?) zo oud als de mens zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alle elementen van de natuur zal de mens blijven fascineren.

Het geeft rust, laat je aarden en zorgt voor sfeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja het is iets wat je niet allerdaags ziet, als wij een huisje hebben gehuurd zitten we er ook altijd naar te turen. De vlammen te observeren hoe ze bewegen, hoe ze zelfs kunnen verwoesten. De warmte ,het knetterende geluid.De kleuren in de vlammen. Het heeft iets fascinerends omdat we hebben geleerd dat vuur gevaarlijk is ,je moet uit de buurt blijven. En voor de openhaard is het toch veilig,en mmmmm zo aangenaam gezellig en warm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral mannen hebben iets met vuur. Je ziet heel weinig vrouwen op oudejaarsavond, toch? Kleine jongetjes ( ook grotere hoor) houden bijna allemaal van 'fikkie' stoken.
Vuur heeft een zekere fascinatie omdat het steeds veranderd, de vormen, de kleuren. Ik denk daarom dat vrouwen toch anders naar vuur kijken en er andere gedachten bij hebben. Maar waar is waar, het kijken naar vuur sluit mij net zo af als het staren naar vallende sneeuwvlokken, daar krijg ik ook zo`n gevoel bij.
Een rustig haardvuur en vallende sneeuwvlokken geven mij een soort dromerig gevoel, ik word er rustig en vredig van. Een brandend huis daarentegen vervult mij met afschuw.
amc
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Loenie, misschien heb je wat meer testosteron dan ik en zo zulen er meerdere vrouwen zijn en dat is maar goed ook. Als wij vrouwen ooit de mannen overleven moeten types als jij er toch ook zijn! :D Een virtuele + van mij.
LOL!
amc
14 jaar geleden
Hang ik er een ketel boven en maak een stoofpotje
Wij redden het wel Loenie! ;)
vuur geeft verlichting warmte jaagt wilde beesten weg in de natuur en is een van de vijf elementen lucht water aarde vuur en ether, in de alchemie zeer belangrijke zo niet de belangrijkste zaak

zoals je aangeeft ook altijd veranderend, maar alles verandert steeds, aan vuur kun je je ook lelijk branden dus ook tevens gevaarlijk