Hoeveel woorden zijn er bij verzonnen, tussen het vorige, en het nieuwe woordenboek?

Hoeveel nieuwe woorden zijn in de nieuwe uitgave van het woordenboek verschenen, tegenover het vorige woordenboek.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bv, het woord nieuwerwets, is in het woordenboek opgenomen, zijn er nog meer nieuwe verzonnen woorden, in het woordenboek beland.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

9000, onder meer dancing queen, dioxinekip, kofferbakhandel, megafoondiplomatie, regenboogcoalitie en sms'en
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dancing queen, is toch Engels ?
9000 pppfff
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is in 2005 blijkbaar ook Nederlands geworden... Het nieuwe woordenboek komt trouwens naar verwachting in 2015 uit, degene voor de huidige van 2005 kwam uit 1999. Ging wel 6 jaar over die 9000 woorden heen dus ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik stel deze vraag, naar aanleiding, van de vraag, dat er voor sommige woorden geen vertaling mogelijk is, naar een andere taal.
Ik denk dat dit daar in mee speelt, omdat elk land altijd weer nieuwe woorden verzint.
Zou dat kunnen kloppen ?
jc54
14 jaar geleden
En dan nog de woorden die niet in de Van Dale zijn opgenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Talen ontwikkelen zich onafhankelijk van elkaar. In elke taal zullen dus, onafhankelijk van andere talen, nieuwe woorden ontstaan. Woorden ontstaan ook eerst in de spreektaal en pas daarna worden ze in het woordenboek gezet. Het kan ook zijn dat vrijwel gelijktijdig er een nieuw woord geïntroduceerd wordt in meerdere landen. Denk aan de computer: die bestond opeens, en iemand had het woord bedacht. Dat was dan ook nog eens een Engels woord. Nederland bijvoorbeeld heeft het woord 1 op 1 overgenomen, Frankrijk is erop gebrand geen Engelse woorden in de Franse taal op te nemen. Vandaar de introductie van l'ordinateur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wij hebben wel Franse woorden in het woordenboek opgenomen, paraplu, mayonaise enz.
Maar de woorden die verzonnen worden, en niet in het woordenboek van het desbetreffende land worden opgenomen, zouden dus wel een eigen leven kunnen gaan lijden ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de overheid kan mensen niet verbieden om een bepaald woord te gebruiken. Ook als een woord niet in het woordenboek is opgenomen, kan het een dagelijks gebruikt woord zijn. In principe tenminste, ik ken in het Nederlands geen woorden die daarvoor in aanmerking komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je van hottentottententoonstelingen of zo iets.
Is toch echt al lang bekend, maar ik denk niet dat het in het woordenboek staat of wel?
Of het woord "watte' en dan niet in de betekenis van pluizigge katoen, maar voor, wat zeg je.
En dan heb je er nog een verlenging voor, watta quata.
Of watta patatta, hahaha

Andere antwoorden (1)

Ik dacht 10.890 nieuwe woorden. vergeet bokitiproof niet.