Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de verschillende titels voor je naam en wanneer mag je deze gebruiken?

zoals doctorandus en ingenieur

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.4K
ronron1212
10 jaar geleden
De meeste titels krijg je na een universitaire studie. docturandus universitaire studie mr universitaire studie ing enz
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ing is een hogeschool ingenieur, een universitaire is een ir. ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hou er wel rekening mee dat als je echt staat op je titel
(door dat tegenover iedereen te benadrukken) je meer irritatie oplevert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@boerke, inderdaad, ik gebruik hem ook niet als ik bv een cursus figuurzagen of kantklossen ga volgen. Maar als er niet betaald wordt, zet ik hem pontificaal voor mijn naam.
kierkegaard47
10 jaar geleden
Ik heb mijn titel nu ongeveer 15 jaar maar kan me niet herinneren hem ooit gebruikt te hebben in al die tijd eigenlijk ... maar ik heb ook geen eigen bedrijf(je) ofzo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor bepaalde functies bij Ministeries en bij officiële vertegenwoordigingen in binnen- en/of buitenland wordt men dringend verzocht bij correspondentie en op de visitekaarten de titel te vermelden. Ik heb nog een aantal jaren op het Laboratorium van de Shell-Rijswijk gewerkt. Daar stond het op de kamerdeuren, of je wilde of niet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Titel voor of achter naam

U voegt aan uw naam uw titel toe door de afkorting te gebruiken. De volgende titels plaatst u voor uw naam: dr.; bc.; ing.; drs.; mr.; ir.. Alle andere titels plaatst u achter uw naam.

Toegevoegd na 4 minuten:
De titulatuur in de tabel is gebaseerd op de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW). Ook andere wetten kunnen regels bevatten over bepaalde titels, bijvoorbeeld voor (geregistreerde) beroepen. Als in andere wetgeving regels over titels voor beroepssoorten staan, gaan die regels voor de WHW.
Bijvoorbeeld de titels Accountant-Administratieconsulent (AA) en Registeraccountant (RA). De wettelijke basis voor deze titels zijn de Wet op de Accountants-Administratieconsulenten en de Wet op de registeraccountants. Alleen personen met registratie in het accountantsregister mogen deze titels voeren. Hetzelfde geldt voor de benamingen/toevoegingen ‘accountancy’ en ‘accounting’.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb bewust de hele lijst van titels niet overgenomen, die staan namelijk uitgebreid in een schema op bijgaande website van de Rijksoverheid.
Deze site wordt prima bijgehouden en zal nog wel een tijdje blijven bestaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
En het antwoord op de andere helft van de vraag?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volg je me ?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding