Wat is ESD en hoe leg ik dat aan?

Zijn er normen die de Electro Static Discharge beschrijven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je het hebt over ESD en normen, dan bedoel je wellicht het wereldwijde symbool van die hand met een streep erdoor dat op elektronische apparaten staat, vooral ook elektronische geheugens (SDRAM en zo).

Daarvoor moet je bij de organisatie JETEC (bestaat nietmeer, maar componenten in elektronische gitaren dragen nog dikwijls hun logo), NEMA (ontbonden in 1979) en JEDEC die dus eigenlijk al bestaat sinds 1952: Zij maakten wereldwijd vermelde symbool tegen electronic discharge bekend. En ook zij lanceerde de test JESD22 voor het 'normeren' ervan.

De juiste link hiervoor is http://www.jedec.org/category/technology-focus-area/esd-electrostatic-discharge-0 en plaats ik hieronder.

Ik zette het document waar je van kunt vertrekken voor de bepaling van de 'normen' vanuit daar online op een van mijn websites op http://logocom.be/technisch/nanoparticles/ en dan klik je op de PDF die begint met JESD22-A115C (14 blz.).

Laat me weten of dit in de richting gaat van je antwoord, dan wel je de bijvoorbeeld wil weten welke normen dan specifiek tellen voor bijv. de laatste SDRAM op een I7-moederbord of een nieuw typte SSD-schijf.

PS: Leuke anekdote: Ik heb een grotere gemiddelde huidspanning dan de meeste mensen en in mijn beginperiode in de informatica (mainframes en begintijdperk van PC's in 1989) maakte ik veel dingen kapot via ESD. Nu kunnen die chips daar 100 X zo goed tegen als dan en kosten maar een fractie meer van wat ze toen kostten. Toen moest ik eigenlijk ook altijd dat klassieke bandje dragen ter ontlading van mijn handen, en vandaar dat dit symbooltje tegen ESD van een hand met een streep erdoor zo (elektrostatisch) erg gevoelig ligt bij mij... en ik het dus ook erg graag toelicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
PS: Je kunt je gratis registreren op de site jedec.org, maar let op: niet gratis lid maken (zo'n lidmaatschap is voor fabrikanten en kost al snel duizenden dollars). Dan pas kun je de normatieve documenten die ik voor jou apart zette gratis downloaden.

Andere antwoorden (1)

ESD leg je niet aan, je wilt het juist vermijden. Het is het (meestal) onbedoeld stromen van lading van een lichaam naar een ander lichaam.
De term wordt vooral gebruikt in de elektronische en chemische wereld. Daar kan ESD voor problemen zorgen omdat componenten defect gaan of onbedoelde reacties in gang zet.
Bij elektronica gaan componenten defect omdat ingangen van IC's te veel spanning, afkomstig van een statisch geladen hand bijv., te verduren krijgen. Die ingangen zijn daartegen wel beschermd, maar het kan toch nog steeds gebeuren. Ze zijn gemaakt om een beperkte spanning aan te kunnen van bijv. 5 V. De spanning van een geladen lichaam (een hand bijv.) kan makkelijk honderden en duizenden volts bedragen.

Dit was de context waarin de term ESD het meest gebruikt wordt, maar het is een heel algemene kreet. Bliksem bijv. is ook een vorm van ESD. ESD is precies wat het zegt: een elektrostatische lading die zich plotseling 'ontlaadt'.

De Nederlandse wiki heeft het bij het verkeerde eind, zij vinden dat er een isolator tussen de 2 lichamen moet zitten en verwachten zelfs vonken. Zo spannend is het doorgaans niet.