Je hebt de lucifer uitgeblazen. Het gloeien is nog een 'kleine' verbrandingsreactie die niet meer genoeg energie heeft om 'echt' vuur te vatten. In een reageerbuis reageert de brandstof echter alle zuurstof weg. wil je dit dus goed laten gloeien moet je een tussenschot voorzien in het reageerbuisje om een schouweffect te krijgen en dus aanvoer van zuurstof.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gloeien heeft geen zuurtof nodig, gloeiend staal zal ook in het luchtledige blijven gloeien en er is altijd rest zuurstof in de reageerbuis.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de luciferkop aansteekt, wordt deze heel warm. Vervolgens kun je de vlam wel uitblazen, maar als je met je vingers te dicht bij de kop komt, zul je voelen dat de kop toch nog warm is.

De kop is zojuist verbrand, en er is waarschijnlijk een kooltje als kop achtergebleven, halfverbrand hout. Binnenin het kooltje is nog wat onverbrande brandstof achtergebleven, maar deze maakt slecht contact met de zuurstof in de lucht. Heel langzaam vindt dezelfde reactie plaats als bij verbranding, en daarom blijft het ook nog wat langer heet. In feite zie je dus langzaam voortdurende verbranding.

Omdat het zo langzaam gaat, blijft het ook nog een tijdje doorgaan in je reageerbuis. Maar als je nu eerst alle zuurstof zou weghalen uit je reageerbuis (bijvoorbeeld door er een andere vlam in te houden, of te vervangen door een zwaar edelgas of stikstof), zou je moeten zien dat het gloeien vrijwel direct ophoudt.