De maan verwijdert zich steeds meer van de aarde, zal de aarde uiteindelijk Zeeën van stilstaand water hebben?

De maan komt steeds verder van de aarde te staan en de maan heeft invloed op de getijde stromen. Zal het zover komen dat de maan haar aantrekkingskracht op de zeeën verliest en zo eb en vloed aan verandering onderhevig zijn?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Uiteindelijk (maar dat duurt nog héél erg lang!!!) verliest de aarde haar stabiele positie
en gaat wankelen. Dat is dan ook wel degelijk van invloed op eb en vloed. De maan houdt de aarde min of meer in dezelfde positie. Is die
kracht verdwenen, dan heeft de aarde een groot probleem. Maar nogmaals: dat ligt in de zéér verre toekomst...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bron aub... Is wel een boude uitspraak
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onder andere de NASA en verder alle gerenommeerde sterrenkundigen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat wiebelen doet de Aarde nu ook maar heel langzaam. Net als een snel draaiende tol eigenlijk. Het is de oorzaak van dat de zon om de zoveel duizend jaar in een ander sterrenbeeld op komt. Momenteel is dat vissen en zo rond december 2012 (klinkt bekend?) gaat dat over in waterman.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, dat fenomeen heet libratie. Maar als er niet voldoende aantrekkingskracht meer is van de maan, dan wordt de situatie anders. De maan verwijdert zich elk jaar meetbaar een eindje van de aarde, maar dat is, gezien de afstand, te verwaarlozen. Maar op den duur wordt het wel een probleem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Doe maar een link, bedoel ik. Ik wil lezen hoe dit kan...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bijvoorbeeld InfoNu.nl of via Google. Veel informatie!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De maan stabiliseert inderdaad de rotatieas van de aarde en houd zo de seizoenen onder controle. Ook is het zo dat de maan zich langzaam van de aarde verwijdert tot de maan even snel om de aarde draait als de aarde om zijn as. Maar de maan verdwijnt niet, en de stabiliserende invloed dus ook niet. Ik zou dan ook graag een onderbouwing van je uitspraak zien, liefst met een directe bron. Anders gelooft niemand je...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen probleem als niemand mij gelooft. Het is gewoon zo, onder andere aangetoond door een documentaire op National Geographic, maar ook echte astronomen ondersteunen deze theorie. Hoewel, het is al praktijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
http://www.meesterbrein.com/view.php/de-afstand-tussen-de-maan-en-de-aarde-wordt-steeds-groter.html is een bron waar dat beweert wordt,

Andere antwoorden (5)

Het zal wel heeeeel lang gaan duren. En ook de zon heeft aantrekkingskracht, die is alleen kleiner (maar groot genoeg om springvloed te doen bestaan). Ook stroomt het water door temperatuurverschillen, en die stromingen hebben denk ik een grotere invloed op het stromingsgedrag dan de aantrekkingskracht van de maan, die immers al het water heen en weer zwiept, en daarmee stroomt het niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee de zon oefent ook invloed uit en de draaiing van de aarde zelf ook..de maan versterkt alleen de eb en vloed hij veroorzaakt deze niet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is niet alleen de maan die de getijden beïnvloed, ook aantrekkingskracht van de zon en de draaïng van de aarde dragen bij aan ed en vloed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De zwaartekracht van de aarde houdt de maan in haar baan, en deze is zo krachtig dat er een stalen kabel van 850 km doorsnee nodig is om zonder te breken te voorzien in een gelijkwaardige bindende kracht. De maan oefent eenzelfde kracht uit op de aarde. De kracht op het deel van de aarde wat dicht bij de maan staat is hoger dan verder af. Daar vormt zich dus een soort ‘waterbult’, hoogtij (vloed). De andere kant van de aarde ondervindt minder aantrekkingskracht, en het water stroomt dus weg van het centrum van de aarde en van de maan en vormt daar dan hoogtij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat zal nooit gebeuren.
Normaliter zou dit proces - het in een relatieve stilstand komen van de maan t.o.v. de aarde 50 milard jaar duren.
Maar aangezien de zon de aarde en de maan zal 'opeten' over 5 miljard jaar, zal er daarna weinig meer over zijn van beide planeten.
Maar, tegen die tijd praten we erover verder op deze website :)
AWM
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goed antwoord, alleen de zon zal de aarde niet opeten.
De zon zal weliswaar opzwellen tot voorbij de baan van de aarde, maar omdat de zon dan al veel massa verloren heeft zal de aarbaan ook wijder worden, en de aarde buiten het beriek van de zon houden.
Niettemin wordt het op aarde dan zo heet dat we toch onze oceanen (en atmosfeer) kwijtraken, dus eb en vloed zal er inderdaad niet meer zijn.