Mag een voertuig onverzekerd zijn als die op priveterrein staat?

Door een situatie is een verzekering voor een voertuig tijdelijk opgeschort geweest. Ik heb het voertuig in die onverzekerde periode op een privéterrein geparkeerd. Toch heb ik een bekeuring gekregen van 330 euro omdat de RDW heeft doorgegeven dat het voertuig onverzekerd is geweest.

Het voertuig en de verzekering staan op naam van een bedrijf.

Is de boete terecht aangezien ik geen gebruik heb gemaakt van de openbare weg?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De verzekeringsplicht geldt ook als je er niet mee rijdt. Als je dat niet wilt moet je het voertuig schorsen. Van de staat: Schors een voertuig dat u niet gebruikt Bent u van plan met uw voertuig tijdelijk of definitief niet meer op de openbare weg komen, dan kunt u dit voertuig bij de RDW schorsen. U hoeft gedurende de schorsing uw voertuig dan niet APK te keuren, niet WA te verzekeren of er motorrijtuigenbelasting voor te betalen. Haalt u het voertuig wel uit de verzekering, maar vergeet u het te schorsen, dan krijgt u een boete.

Bronnen:
http://www.cjib.nl/Onderwerpen/Boete-voor-...

In Belgie is dat geen probleem maar dan moet je wel uw nummerplaat binnen geven. In Nederland is de nummerplaat gekoppeld aan de wagen, dus daar ligt dat anders. Het heeft volgens mij te maken, of RDW is verwittigd of niet. Zo kan je uw verzekering niet betaald hebben. Dat wil wel zeggen dat je verzekering blijft bestaan, wat niet wil zeggen dat je verzekering nog geldig is. Als dan de verzekering de verzekering blokkeert dan heeft je wagen wel een tijd onverzekerd geweest. Als je de verzekering reglementair stopt en DIV is er van op de hoogte dan mag je uw auto op priveterein plaatsen. Robby BB

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100