kan je door middel van statische energie plastic zakjes aantrekken?

het is de bedoeling dat het eruit wordt gesorteerd dus is er geen mogelijkheid om het zakje tegen iets aan te vrijven.
het is misschien een beetje onduidelijk maar als iemand weet of/hoe dit kan zou dit super fijn zijn
(als iemand een manier weet om plastic ergens uit te sorteren bijv vanuit een band is dit ook mooi)
alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Normaal doen ze dat met een licht. Elk soort plastic heeft zijn eigen spectrum wat hij terugkaatst. En als de camera een soort plastic herkent wordt met een luchtstoot de plastic uit een vallende stroom afval geblazen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo sorteren ze ook frietjes in een frietfabriek op kleur!
industrieel wordt plastiek folie in een sorteerinstallatie van de transportband geblazen : ventillator naast de transportband en blazen maar ! Stukjes plastiek folie, of zelfs een hele (maar lege !) plastiek zak weegt veel minder dan de gemiddelde rest van het afval en wordt van de transportband afgeblazen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oeps heb eigenlijk geen antwoord gegeven op je vraag. Met statische electriciteit kun je ongetwijfeld (in theorie althans) plastic zakjes aantrekken. Maar dan moet je ze eerst statisch opladen en dan pas kun je ze met een tegengesteld geladen voorwerp aantrekken. Echter je moet eerst de plastic zakjes statisch opladen. Hoe ga je dat doen ? Daar zie ik alleszins geen middel toe, zeker niet als de plastic zakjes tussen ander afval zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Je hoeft ze niet op te laden. Je weet toch dat een statisch opgeladen kam papiersnippers aantrekt. Die hoef je heus niet eerst op te laden.
In het materiaal wordt namelijk door inductie (van de statische lading) de plus en min lading naar verschillende kanten verplaatst, waardoor de aantrekking plaats kan vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie, je hebt gelijk. Bedankt voor de reactie.