Als je hart en je ademhaling er langdurig en onherstelbaar mee ophouden, of als je hersenstam niet meer functioneert, dan ben je dood. Zo hebben artsen dat afgesproken. Maar uit onderzoek blijkt dat het zo simpel niet ligt. Zo kan een EEG tot drie dagen na het doodverklaren van je hersenstam nog hersenactiviteit waarnemen. Aan de andere kant: volgens veel hersenwetenschappers kan je ‘zelf’ al overlijden voordat je hart, ademhaling en hersenstam de pijp aan maarten geven. Dat roept de vraag op: wanneer gaat wat jou jou maakt nou precies het hoekje om?

Volledig verslag hier:

http://www.kennislink.nl/publicaties/doodgaan-is-een-afspraak
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Interessant: +
Reddie
10 jaar geleden
Maar na zo'n 4 minuten begint er hersenbeschadiging op te treden.
Dan begin "wat jou jou maakt " wel af te brokkelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als dit zo is dat er nog na 3 dagen hersenacitiviteiten waarneembaar zijn , is het verhaal dat iemand hersendood is ook niet waar.
Het is wel interesant , maar geheel tegenstrijdig met de beweringen die donorvoorstanders ons willen doen geloven.
Er is ook een geheel stervensproces bezig als iemand overlijd , alle facetten van het lichaam wordt uitgeschakeld en dat zal bij sommige delen direct gebeuren als het hart stopt en sommige delen van het lichaam zoals de hersenen hebben waarschijnlijk meer tijd nodig om geheel te kunnen afsterven , eerst moet het gehele lichaam dood zijn misschien voordat de laatste hersenen zichzelf uitschakelen kunnen.
Dit is ook weer zo iets wat misschien allang door medici bekend is ,maar doordat men zo bezig is om donor;s te werven moet dit niet bekend gemaakt worden, want dan krijg je niemand meer voor donor , want na 3 dagen hebben ze niets meer aan je organen