waarom word er geen zeewater de woestijn in gepompt?

zodoende zou er volgens mij 2vliegen in 1 klap gepakt worden zeewater niveau naar beneden en door verdamping regen in de woestijn

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Omdat de woestijn dan vreselijk zout zou worden doordat het water verdampt, maar het zout achterblijft. Dus dan heb je veel geld geïnvesteerd in land wat niet bruikbaar is
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plusje, je hebt gewoon gelijk Anneliez (hoewel er meer redenen zijn).
Pothead: je zin is niet volledig en ik snap niet precies wat je bedoelt in deze reactie, maar misschien maak ik wat duidelijk in mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Water verdampt wel, maar het zout blijft achter, je krijgt dus een geweldige verandering van het milieu en een omgeving waar niks kan leven.
De woestijn is een leefomgeving voor meer planten en dieren dan je zou denken. Als je daar ineens een meer creëert met zout water moet de leefomgeving zich aanpassen, je zult veel planten en dieren doden en je vernietigt er een milieu mee. Wanneer jij je planten zout water gaat geven of wanneer je je goudvissen in zout water zet zullen ze sterven. Dit kan je dus niet zomaar doen.

Je kunt wel, zoals je in een reactie op een andere vraag zegt, doorpompen waardoor er een oase ontstaat, maar dat zal dan een zoute oase zijn, daar groeien dus geen palmbomen, het water is niet drinkbaar voor de dieren die leven in de woestijn en doordat het een afgesloten zee is zal het water alleen maar zouter worden (het water verdampt, het zout niet, het zout blijft liggen, jij pompt er meer water bij, dat verdampt maar het zout blijft liggen).
Je maakt er dus heel veel mee kapot.

Daarnaast is het ontzettend duur omdat je zult moeten doorpompen, want voordat je een klimatologische verandering hierdoor hebt bereikt ben je vele jaren verder.

Daar komt nog bij dat de woestijnen ook ontstaan door bepaalde windstromen die de vochtige lucht meedragen. Kijk maar eens op kaarten: de woestijnen liggen in 2 banen over de aarde, onder en boven de evenaar. Dit heeft te maken met de windstromen die naar boven en beneden gaan en die pas wanneer ze afkoelen hun water laten vallen, dit gebeurt in de groene stroken die je ook ziet op wereldkaarten (amazone of jungle bijvoorbeeld).

Het kan dus gewoon niet. Als je dit wilt doen kan je beter een oplossing met zoet water proberen, maar dat zal te duur zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
te duur is relatief, met een flinke lap plastic kom je een eind,
en energie kost in woestijngebieden net zoveel als een zonnepaneeltje!!
het zal ongetwijfeld meer investeren in de toekomst zijn,
en daar krijgen we binnenkort weer een heleboel mee te maken!