Dat kan bv als ze in de vrijloop staan. Jij voelt beneden geen wind maar hogerop waait het wel een beetje. Dan kunnen de wieken heel hard draaien zonder vermogen te leveren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is feitelijk anders om zij kunnen relatief traag draaien bij een snelle wind,
Door het grote oppervlak van de bladen hebben zij weinig wind nodig om toch voldoende te draaien. Hoe harder dat het waait hoe harder dat ze zouden draaien, maar een windmolen kan maar een aantal omwentelingen per minuut aan, anders gaat hij te onstabiel worden en gaat hij zichzelf vernietigen. Om dat tegen te gaan gaat men het oppervlak van de wieken verkleinen door deze wat te draaien.
Als het echt te hard zou waaien dan draait men de wieken zodanig dat zij geen wind meer vangen. Hierbij gaat men ook de tippen van de wieken ook nog eens draaien ten opzichte van de wieken,
Maar het basis princiepe is dat er weinig wind nodig is om ze te laten draaien.
Het kan ook zijn dat er boven wel wind is en beneden niet,
Robby BB

Toegevoegd na 1 minuut:
Als er ter hoogte van de wieken geen wind is dan zullen deze ook niet draaien, maar dat zal niet dikwijls gebeuren in onze contreien