Bestaan er ook bossen van fruitbomen?

De natuur maakt zelf berkenbossen, beukenbossen, eikenbossen. Maar zijn er nu ook appelbomenbossen, perenbomenbossen enz. op de wereld?

14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Nee.

Fruitbomen staan over het algemeen verspreid door bestaande bossen heen. Sterker nog: De fruitbomen die we gebruiken voor onze appels zijn dusdanig doorgekweekt dat die van nature niet eens te vinden zijn in bossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alle bossen in Nederland zijn aangeplant, we kennen geen oerbossen meer.
Indien we een stuk land laten verwilderen, komen daar vanzelf bomen te groeien die in die streek thuis horen.
Wat we wel zien , in ons land, dat langs wegen en paden wilde appels groeien die daar ontstaan zijn uit weggegooide klokhuizen, maar in een bestaand bos zal dit vrijwel nooit gebeuren omdat er al bomen staan en er dus geen ruimte en licht is voor nieuwe bomen.
Natuurlijk zullen er plekken op de wereld zijn, waar wilde appels en peren groeien, waarschijnlijk langs hellingen, waar andere bomen moeilijk kunnen bestaan.
Maar bossen van eetbare appels en peren bestaan niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier in Portugal kun je wel hele grote aantallen amandelbomen aantreffen die in het wild groeien, vaak vele tientallen vrij dicht bij elkaar. Als je nu over het zuiden van Portugal vliegt, zie je bij helder weer hele witte vlakken van de amandelbomen, die nu in de bloei staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fruitbomen hebben vruchten. Die vruchten worden opgegeten door (redelijk grote) dieren die ze een stuk verderop uitpoepen zodat het zaad daar in die verse mest kan opgroeien. Hierdoor groeien fruitbomen van nature verder uit elkaar dan andere bomen. Een bos vol fruitbomen is dan ook veel minder waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit eens gecampeerd in Tiel ,dat was in het voorjaar..... als ik de rits van de tent open deed stond ik midden in een boomgaard van appels en peren . Het was langs de nederrijn ....het was werkelijk een sprookje waar ik toen in zat.... ach ja een bos is iet wat overdreven maar ik denk er nog vaak aan terug. Hoe mooi en vredig deze plek was. Vol boesem en rust en iedere ochtend weer een genot om wakker te worden in deze fruitbomen zee .mmmmm door deze vraag weer even een flashback.