Omdat ze niet telbaar zijn:

Sommige van die woorden komen alleen in het enkelvoud voor en sommigen alleen in het meervoud.

De soort die u bedoelt heet singularia (enkelvoud: singulare) tantum.

Soms kunnen singularia tantum ook in het meervoud voorkomen. De betekenis is dan 'soorten van het genoemde'. De meervoudsvormen behoren soms tot bepaalde vaktalen: bieren en wijnen zullen voor de meeste taalgebruikers normale vormen zijn, alcoholen is alleen in gebruik bij chemici. Ook zijn er vaak idiomatische verschillen, bijvoorbeeld bij abstracta. Het meervoud van sport is normaal.

Het meervoud van muziek bestaat weer niet.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Sommige zelfstandige naamwoorden kan je niet in aantallen noemen, alleen in bijvoorbeeld gewicht of massa, en die hebben dan ook geen meervoud. Denk aan iets als melk of meel. Ik denk dat dat is omdat je niet kan bepalen hoeveel 1 is bij zulk soort dingen, hoeveel is 1 meel?
Je kan overigens wel 1 melk zeggen, op de manier waarop je ook 3 bier kan zeggen, maar dat is dan eigenlijk een verwijzing naar het aantal glazen, omdat het gebruikelijk is om het in glazen te tellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woorden die je niet kunt tellen hebben meestal geen meervoud:

Melk, water, wijn, hout.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat krijg je ervan als je iets kopiëert. ;) Wijn kent natuurlijk wel degelijk het meervoud wijnen. Maar dan heb je het over soorten wijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wateren bestaat ook, maar dan heb je het weer over plantjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en is geen meervoud. ;)
Wijnen wel.
Houten bestaat ook! Maar dan is het een bijvoeglijk naamwoord.:-D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL: Kortom: ze bestaan allemaal wel, die woorden+"en", maar zijn géén meervouden, nou ja, op wijnen na dan. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik de koe aan het MELKEN was,moest ik ineens nodig WATEREN,maar daarvoor moest ik eerst over een HOUTEN schutting klimmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door het drinken van al die verschillende WIJNEN moest ik, toen ik de koe aan het MELKEN was, ineens nodig WATEREN, maar daarvoor moest ik eerst over een HOUTEN schutting klimmen. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wilde het graag alcoholvrij houden,maar nee hoor!
En woorden die in zichzelf al een meervoud zijn. De politie. ALS je er daar meer van wil hebben wordt dat een ander woord: politiekorpsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft dat met meervoud te maken? Een elftal heeft ook een meervoud in zich maar kent wel het meervoud: elftallen.
Ik kan er trouwens zelf geen betere omschrijving voor vinden, nu.