Hoe lang duurt het om een flesje bier af te laten koelen van 20 graden naar 8 graden?

Ik koop een kratje bier in de winke. Laten we zeggen dat het bier 20 graden is. Ik wil terugkoelen in een koelkast die op 8 graden is ingesteld. Hoe lang duurt het voordat het bier ook 8 graden is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
67.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
te lang ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
één fles of het hele krat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan het flesje ook 20 tot 30 minuten in de vriezer doen, is het 'n stuk sneller koud.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet precies hoe het zit, maar het heeft met de soortelijke warmte te maken van bier. De soortelijke warmte van alcohol is 2,43*10^3 J/(kg*K) en die van water is 4,18*10^3 J/(kg*K), dus die van bier zal daar vast tussen liggen.
De soortelijke warmte is hoeveel energie het kost om 1 kg vloeistof één graad te verwarmen. In dit geval moet het flesje deze energie kwijt.
De inhoud van een flesje bier is een x aantal kg. Het bier moet 12 graden afgekoeld worden, dus het moet tussen de 50,16*x*10^3 J en de 29,16*x*10^3 J aan energie kwijt. Hoe snel dit gaat weet ik niet.
paulus811
10 jaar geleden
Ik kocht vorige week een fles wijn en die werd in de winkel binnen een paar minuten gekoeld naar 6 graden in een 'wine well'. De winkel had buiten een terras, dus kon meteen aan de borrel . Amazing! http://www.mypopcornmachine.com/wiweiichcowi.html

Antwoorden (1)

Hier is geen punctueel antwoord op te geven. Het is namelijk van meerdere factoren afhankelijk. Hoe groot is de te koelen ruimte, hoe hoog is de buitentemperatuur en is deze constant, wat is de koelcapaciteit, blijft de koeling constant gesloten, liggen de flessen tegen elkaar of is er ruimte tussen.........
Voor een gemiddelde koelkast, die ook nog voor meerdere producten gebruikt wordt, moet je toch wel op een uur of 10 - 12 tellen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zet nog andere producten ook in je koelkast die nog geen 8 graden (hoezo 8 graden eigenlijk, een koelkast hoort tussen 4-7 graden te staan) zijn en dat beïnvloedt de zaak enorm Value.