Waarom zijn alle foto's en filmpjes onduidelijk als het gaat over aliens en Ufo's?

Is die onduidelijkheid om de mensen op het verkeerde been te zetten of omdat het gewoon nep is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Er zijn genoeg mensen op pad die een fototoestel bij zich hebben (geen telefoon, maar een fototoestel). Er zijn veel beschrijvingen van "reusachtige" voorwerpen die "minutenlang" in de lucht hingen. Als er dan nog steeds niemand in slaagt een redelijke foto te maken, moet er iets anders aan de hand zijn. (Hint: ga eens te rade bij de waarnemingspsychologie.)

Antwoorden (2)

Bij heldere filmpjes is makkelijker te zien hoe het is gemaakt (want ja al die filmpjes zijn nep) dus die houden het niet zo lang. Hoe vager het filmpje hoe minder makkelijk te zien is hoe het is gedaan dus die blijven langer bestaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het boek "De ongelovige Thomas heeft een punt" (zie ook http://www.ongelovigethomas.be/ maar doet soms raar met Internet Explorer door bepaalde controlescripten, dus in dat geval bekijken met Google Chrome), behandelt exact uw vraag.

Nog nooit is men redelijk ver gegaan in mathematisch bewijs, integendeel, totnogtoe heeft men altijd het omgekeerde bewezen, dat er er valsheid in het spel was of dat het een grap was en dat men dat na de media-heisa niet meer durfde toe te geven.

Ook moet je opletten met het begrip UFO en wat je juist bedoelt: Als je een breekbaar eetbord door de lucht zou werpen en dat fotograferen, zal dat voor velen die de foto bekijken een UFO ofte unidentified zijn, en dan kun je nagaan of de foto wel echt is (de foto zal inderdaad echt blijken te zijn, maar dat zegt nooit iets over de inhoud). Doe je dat op het moment dat er net iets raars gebeurt, dan kun je verbanden gaan leggen die er helemaal niet zijn (statistisch noemt dat dan correlatie i.p.v. causaal verband).

De andere psychologische werkingsprincipes bekijk je dan best door dat boek te bestellen, dat volgens mij elke serieuze wetenschapper hier op www.goeievraag.nl eens zou moeten lezen om zichzelf meer dan ooit in vraag te stellen en je nog meer bewust te maken van het feit dat ook onze zintuigen vrij primitief registreren en opslaan op gecodeerde wijze en dat bij het decoderen meer misloopt en meer 'ruis' is dan we dikwijls voor goed houden (ook de uitleg vanuit evolutionair standpunt staat daarbij toegelicht).

Ik vat het antwoord op je vraag dan ook liefst samen als dat we af en toe terecht een ongelovige thomas zijn, maar soms ook dikwijls liever een simpel gelovige kind of ziel blijven, en dat dat ook zo hoort te zijn... (anders zou je immers nooit gek verliefd kunnen worden).