Waarom wordt iets alleen ware kennis genoemd, wanneer het wetenschappelijk onderbouwd is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
rose
14 jaar geleden
Mooie vraag, moet ik even over nadenken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Take your time :)

Het beste antwoord

Dat is een misverstand. Wetenschappers spreken nooit over ware kennis, dat zou het einde van de wetenschap zijn. De term wetenschappelijk bewezen is ook onzin. Wetenschappers zijn mensen die vragen stellen. En die blijven ze stellen tot hun dood. En anderen gaan er weer mee verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je heldere en nuchtere antwoord.

Andere antwoorden (7)

Geen idee. Dat zou ik zelf nooit doen. Bomen worden zomers groen kan ik zo accepteren als waar.

Voor sommige dingen wil ik eerst betrouwbaar bewijs zien. En de wetenschappelijke methode (idee -> hypothese -> toetsen -> rapporteren -> externe review -> publicatie) is zeer degelijk bij het aanleveren van bewijzen.

Als er een niet-wetenschappelijk bewijs is van bepaalde paranormale zaken zal ik die ook zeker geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wil je dan? Ware kennis als het in de bijbel of de koran staat? Of in de boeken van Aristoteles staat?Ware kennis is kennis die de test van de wetenschap kan doorstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt aan je definitie van "wetenschappelijk onderbouwen".

Als ik zie dat het buiten regent, is dat voor mij voldoende bewijs. Ik bezit dan ware kennis van wat er buiten aan de hand is.

Je zou dit een wetenschappelijke methode kunnen noemen: ik doe een observatie, die is gebaseerd op licht (ik zie de regendruppels) en geluid (ik hoor hoe het regent).

Mijn kennis (het regent) is dus wetenschappelijk onderbouwd.

Zo is het met alle kennis: alle kennis is verkregen middels Kijken en Combineren. Laat dat nou net mijn definitie van wetenschap zijn!

Het probleem met anderssoortige kennis is dat je nooit kunt stellen dat het ware kennis betreft. Je kunt dingen voelen, je kunt dingen ervaren, je kunt van dingen overtuigd zijn - maar dat maakt die dingen nog niet waar. Het zijn hooguit een soort "tips" dat iets waar zou kúnnen zijn.

Waarom? Omdat iemand anders andere dingen voelt, andere dingen ervaart, van andere dingen overtuigd is. Het is dan voor een derde onmogelijk om te bepalen wie er gelijk heeft.

Wil je toch weten wie van de twee er gelijk heeft, dan zul je toch moeten Kijken en Combineren. Dan heb je het dus over het doen van een onderzoek. En dat is dan weer wetenschap.
Cryofiel
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Je voorbeeld van de regen is niet zo handig gekozen, Cryofiel. Men zou je gemakkelijk voor de gek kunnen houden. Waarheid , overigens, maar dat weet jij zelf ook, is een omstreden begrip. Wie de waarheid claimt make zijn borst nat.
Er zullen vast wel mensen zijn die ware kennis hebben.
Maar het is denk ik niet te bewijzen( ja meschien hersenactiviteit meten) want het speelt in iemands hoofd af.
De gemiddelde mens bevind zich in de linkerbewustzijnsdriehoek, waar het linkerhersenhelft-denken dominant is.
Zij hebben geen bewuste ervaring met de andere kant (rechterhersenhelft-denken) de andere dimensies.
Alleen het leven in deze hersenhelft werkt beklemmend.
Angsten, fobieën, anorexia, psychosomatische klachten, burn-out,en zelfdoding zijn hier onderandere de problemen van.
Als je ook met de rechterhersenhelft gaat denken, word je je bewust van je onbewuste, waar ware kennis ligt opgeslagen, die je altijd al hebt gehad, en kun je je bewust maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Over theorie zonder basis in de praktijk gesproken! "Linkerbewustzijnsdriehoek"? Wat is dat? Hoe weet je dat de meeste mensen daar leven? Hoe weet je dat een hele rits ziektes en kwalen daar vandaan komen? Welk onderzoek kun je hiervoor aanhalen? Puur theoretisch gewauwel van de bovenste plank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik hier schrijf is ware kennis.
En wat er uit vloeit is ware kennis.
Ware kennis is in de praktijk niet te bewijzen, de mensen die ware kennis hebben die weten dat ze ware kennis hebben.
Ik zij al dat speelt af in iemands hoofd, dus niet te bewijzen.
Het enige wat je kunt doen, is het delen met je meedemens, om hun te helpen in hun groei.
En wat hun er dan mee doen moeten ze zelf weten.
Cryofiel
14 jaar geleden
Hoor, hier spreekt de profeet! Wat een eigenwaan. Ik sta hier temidden van twee mensen. Elk van die twee zegt ware kennis te hebben. Ze delen hun ware kennis met mij. Helaas zijn ze het niet met elkaar eens. Wat nu?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is zo veel ware kennis, is gewoon niet te behappen.
Het kan goed zijn, dat de een persoon, een stukje ware kennis heefd, en de andere persoon ook, maar dat het compleet verschillende stukjes zijn.
Alleen dat de ene het stukje van de ander niet kent, en andersom.
Maar iemand die ware kennis heefd, zal het nooit oneens zijn met wat een ander denkt, want die persoon staat nergens meer raar van te kijken, en laat mensen in hun waarde, en ziet het alleen maar als een nieuw leerproces.
Zo kun je ware kennis delen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ook niet naar hekserij gaan als het gratis is... ;-) Tenzij je het als vermaak beschouwt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uuuhh, het woord kennis zegt het al.
Kennis zit in je hoofd, hoe kun je dat bewijzen ?
Naar mijn idee is dat niet zo. Ik beschouw bijvoorbeeld energie als een ware kennis.
Niets of niemand die me daar op dit moment vanaf kan krijgen.
Zelfs niet een kleine club als de wetenschap.

Het zijn nu eenmaal groepen die heel hard schreeuwen. Het bestaat, nietes, welles, nietes, welles.
Zie je welles, dus het bestaat.

Diegene die hard schreeuwt krijgt nu eenmaal aandacht (dat dwingt diegene af). En met veel overtuiging zal hij geloofd worden.

De wetenschap is een groep die gestudeerd hebben. Zij hebben gelobbyd bij overheids- en beslissingsinstanties. Hierdoor luisteren deze instanties naar deze personen van status en 'intelligentie'.
De normale burger, luistert weer naar de overheid. Dus ook indirect naar de wetenschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Hier zet je een te negatief beeld neer van de wetenschap. Je bent vast nog nooit op een wetenschappelijk congres geweest. En je hebt vast nog nooit gezien hoe een wetenschappelijke publicatie tot stand komt. Het gaat niet om lobbyen. Het gaat om het laten zien. Wetenschap is openbaar. Alle onderzoeksresultaten zijn openbaar. Ook de ruwe resultaten (dus niet de bewerkte resutlaten die in de vakbladen verschijnen, maar de kladjes die tijdens het experiment zijn gemaakt) zijn openbaar. Er zijn publicaties afgewezen puur omdat alleen de bewerkte resultaten beschikbaar waren, en de ruwe resultaten verborgen bleven. Ik zie juist dat de paranormale wereld hard schreeuwt. Hun voordeel is dat ze aan twee zinnen voldoende hebben om hun wereldbeeld te verkondigen. De wetenschap moet noodzakelijkerwijs het geheel noemen om begrip te geven - de wereld bestaat niet uit losse stukjes, de wereld is een geheel. Daardoor heeft de wetenschap soms wel vijf hele minuten nodig om uit te leggen hoe het werkelijk zit. Vijf minuten zendtijd krijg je niet. Die twee zinnen van de paranormaalgelover passen wel in de uitzending, de uitleg van de wetenschap niet. Hetzelfde zie je in de kranten: in een luchtig stukje van tien regels kun je een paranormaal principe vertellen. Het wetenschappelijke verhaal is al gauw twee kolommen lang. Dat wordt niet gelezen. Door die simplificering krijgt de paranormale ideeënwereld bovenmatig veel aandacht. Als de mens wat meer geduld zou hebben en ook de wetenschappelijke uitleg zou lezen, zou een veel evenwichtiger beeld ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe komt het dat beslissingsinstanties naar de wetenschap luistert? Wanneer is dat voor het eerst gebeurd? Ik heb het over die tijd. Toen werd er gelobbyd. Edison bijvoorbeeld om de elektriciteit in de gehele stad te krijgen. Ja nu schreeuwt het alternatieve. Omdat zij op het moment staat waar de wetenschap in de 1800 eeuw staat.
Een baby kan met lachen geen aandacht krijgen, tenzij hij al aandacht heeft.
En die baby kan maar twee dingen.
Weten dat de bladeren van een boom groen (kunnen) zijn, is ook kennis en dit hoef je niet wetenschappelijk te onderbouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat (ware) kennis is, is afhankelijk van het taalspel waarbinnen je je op het moment van vragen beweegt.

Je zou ook systeem, of misschien zelfs paradigma, kunnen zeggen.

Elk systeem heeft zijn eigen regels van validatie, wat waar is in het ene systeem, kan in het andere systeem onzin zijn.

Geen enkel systeem is in staat een complete verzameling ware uitspraken voort te brengen (Gödel)

Het is derhalve goed denkbaar dat iemand over ware kennis beschikt zonder dat die wetenschappelijk is onderbouwd.

Toegevoegd na 58 minuten:
Eigenlijk is dit geen goed antwoord op jouw vraag, waarom alleen wetenschappelijk onderbouwde kennis 'ware kennis' wordt genoemd.

Velen doen dat , omdat ze opgesloten zitten in hun eigen denksysteem, denkgewoontes e.d..

Don Juan, een man van kennis (Castaneda), lachte erom.

Toegevoegd na 1 uur:
Overigens, je kunt de wetenschap natuurlijk niet vragen kennis te accepteren die niet aan haar criteria voldoet.

Voor wetenschappers kan dat weer anders liggen.