waarom wordt de andere kant van een kamer ook belicht als je schijnt met een licht?

Waarom, als ik met een zaklamp ofzo in een donkere kamer op de muur schijn, wordt de rest van de kamer ook een beetje verlicht? Is dit door licht dat gereflecteerd word?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat komt inderdaad door licht dat wordt gereflecteerd.

Als de muur geen licht zou reflecteren, zou hij diepzwart zijn - zwart als in zwart, zonder enige glinstering.

Jouw muur is niet diepzwart. Dat betekent dat de muur licht reflecteert. Onder andere naar jouw ogen, anders zou jij die muur niet kunnen zien. Jij kunt namelijk alleen maar licht zien dat *direct* in jouw ogen valt.

Maar de muur reflecteert het erop vallende licht niet alleen naar jouw ogen, maar in alle richtingen. Dus wordt de hele kamer een beetje verlicht.

Toegevoegd na 1 minuut:

Je ziet dan ook dat de hele kamer er wat roodachtig uit gaat zien als jouw muur rood zou zijn. Of groenachtig, als jouw muur groen zou zijn.

Dat komt doordat een rode muur rood licht reflecteert (en alle andere kleuren absorbeert, dus die verdwijnen). Schijn jij met wit licht op een rode muur, dan zal alleen rood licht reflecteren, en zal de hele kamer dus een rode gloed krijgen. Ook die witte stoel. Terwijl diezelfde wite stoel geen rode gloed krijgt als je er direct op schijnt met je zaklamp.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!