Waarom verschilt de mens zoveel van andere dieren?

Wij mensen zijn zoveel verder ontwikkeld dan alle andere dieren op deze planeet. Hoe komt dit? Dit is toch eigenlijk vreemd? Dat wij als enige in huizen wonen, steden bouwen, computers besturen etc.

Toegevoegd na 9 minuten:
En een antwoord als in "omdat wij het vuur hebben uitgevonden duizenden jaren terug" is in mijn ogen niet dekkend. Want ook de olifant, aap, wolf etc. heeft duizenden jaren de tijd gehad om een grootse uitvinding te doen en dat is blijkbaar niet gebeurd. Waarom toch?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen zijn apart van de dieren gemaakt door God, is hier ook een fijn voorbeeld van

Het beste antwoord

De mens verschilt helemaal niet zoveel van andere dieren.

Buiten de domesticatie van het vuur, is er niet een eigenschap die wij hebben die UNIEK is voor de mens. Steden bouwen werd al miljoenen jaren voordat de eerste mens op aarde was gedaan door sociale insecten als mieren en termieten bijvoorbeeld, en als je je verdiept in hoe sommige van deze populaties te werk gaan, met verdeling van arbeid, gerichte landbouw en/of veeteelt, en systemen voor klimaatbeheersing, zie je dat ze ook te maken hebben met dezelfde uitdagingen als wij.

"Computers besturen" is niets anders dan een zeer gespecialiseerde vorm van gereedschap bouwen en besturen, en er zijn vele andere diersoorten die ook met gereedschap werken, variërend van het simpele gebruik van takken tot bewerkte materialen om eten uit lastige plaatsen te halen. Er zijn voorbeelden bekend van kraaien die ijzerdraad ombuigen tot een soort van hengel, bijvoorbeeld. Het is misschien minder "high tech", maar de basis - het gebruik van middelen in de omgeving om taken te vergemakkelijken, is hetzelfde. (Je zou bovendien de domesticatie van het vuur hier ook onder kunnen plaatsen.)

Ook landschapshervorming is iets wat niet uniek menselijks is. Lang voordat Nederlanders het plan bedachten om Flevoland te maken, waren er al bevers die door middel van hun dammen meren plaatsten en rivieren om- of drooglegden.

Schrift is zover wij tot nog toe weten een unieke en zeer efficiënte manier van communicatie, maar het is zeker niet de enige manier van communicatie, en ook bij andere diersoorten is sprake van het overbrengen van redelijk specifieke informatie en deling van kennis.

We zijn misschien verder gespecialiseerd in de dingen waarvan men denkt dat ze ons uniek maken, maar we zijn zeker niet de enige die deze eigenschappen hebben. Een heleboel andere diersoorten zouden zich met dezelfde legitimiteit dezelfde vraag kunnen stellen, gebaseerd op de eigenschappen die hen onderscheiden van de anderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Mee eens, +.. Zo uniek zijn we helemaal niet.
Wat het ons mogelijk maakte om meer gereedschap te gebruiken is dat wij handen met vingers hebben.
Dat missen kraaien, olifanten en dolffijnen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals je kunt zien, heb ik ook aangegeven dat schrift uniek is (met de slag om de arm - we hebben tot nog toe geen andere voorbeelden als zodanig herkend, maar dit kan ook een kwestie van onwetendheid zijn). Het is echter een unieke specialisatie van een zeer algemene eigenschap: communicatie. De combinatie eigenschappen voor elke diersoort is uniek. En of het menselijk pakket onverslaanbaar is, moet nog blijken, lijkt me. De mens is er pas zo'n 100.000 tot 300.000 jaar, en het moet nog blijken hoe lang we het daadwerkelijk gaan volhouden - de huidige manier van leven die we hanteren is niet heel lang vol te houden, daar we op dit moment op zeer hoge snelheid door de grondstoffen heen gaan, en klimaatveranderingen de wereld de komende jaren drastisch kunnen veranderen. Dit terwijl er andere diersoorten zijn die al miljoenen jaren met veel succes hun eigen formule toepassen, en waarschijnlijk ook de komende veranderingen zonder al te veel kleerscheuren zullen doorstaan.

Andere antwoorden (3)

Dat komt omdat de mens als enige een logisch/rationeel brein heeft ontwikkeld.
Volgend de Triune Brain theorie is het menselijk brein opgebouwd uit het reptielenbrein, het emotionele brein en het rationele brein. (die overigens niet goed samenwerken) En bij dieren is er geen rationeel brein.
Het rationele brein bij mensen, heeft zich volgens Geoffry Miller (van het boek "The Mating Mind") ontwikkeld tot het sexuele ornament van de mens. Zoals de veren van een pauw, of het gewei van een eland, of een rooie bavianenkont.
11 jaar geleden
Dat wat de mens zo strek maakt ten opzichte van de rest is de grote sociale cohesie en de wil om vindingen te willen delen met de medemens voor aanzien.

Zou deze cohesie niet aanwezig zijn waren we nog steeds niet verder dan de chimpansee die in eigen stam wel alle vindingen wil delen maar daarbuiten niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het komt door een vrij unieke combinatie:

*Groepsintelligentie (grote groepen, vorming van steden, intensief contact tussen steden en stammen door middel van het paard) , internet is nu weer een nieuwe stap
*Hulpmiddelen, taal, schrift, grafische symbolen, gebruik van gereedschap
*Groot brein
*Lange kindertijd/leertijd

We gebruiken beeldtaal en schrift ook om meer complexe zaken te doen. Het vereist bijvoorbeeld een enorm concentratievermogen om uit je hoofd twee getallen van drie cijfers te vermenigvuldigen. Met een stokje in het zand geschreven is het een eitje. Zelfs het genie Archimedes kon niet zonder deze hulpmiddelen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Seksuele selectie op geestelijke vermogens, zoals muzikaliteit, beeldende kunst, spraakvermogen is ook een drijvende kracht die bij onze unieke combinatie hoort. Dat houdt dan wel in dat de mens enigszins polygaam is, of geweest is.