Wow, wat een heftige vraag!

Ja en nee. Ook in de psychologische vakbladen zie je immers de discussies en het komt er soms op neer in welke mate verliefd zijn dan wel of niet dierlijk is. De mens wordt immers beschouwd als zoogdier met 'meer verstand', maar het grootste verschil is dat wij zeer veel spiegelneuronen hebben en een zeer fijne motoriek en een bewustzijn dat wellicht afstamt uit het feit dat onze handen vrij komen en we dus een tijdsvertraging kunnen stoppen tussen wat we doen en wat onze primaire reacties.

In beide gevallen, ben ik geneigd 'volmondig' (ik kies dit poëtische woord hier doelbewust) te antwoorden: "ja!" vanuit volgende benaderingswijze:

1. Er is een behoefte tot voortplanting in ons, noem het een overschot aan een mannelijke dan wel vrouwelijke energie, die het tekort net heel aantrekkelijk maakt. Dit is een sluimerende toestand, en bij verliefdheid worden alle zintuigen zodanig gefocust dat je zo selectief wordt als je maar kunt voorstellen. Bij mannen zeggen we dat ze hun verstand verliezen, bij vrouwen gebeurt dat minder maar die verliezen hun weer compleet hun verstand als je ze dan een baby'tje in hun handen duwt. Desmond Morris beschrijft dit trouwens ook bij de mens als enige soort die erg 'kinds' wordt op zo'n moment, ook op latere leeftijd.
2. Niet iedereen kan zo loslaten om verliefd te worden. Mijn echtgenote heeft dit eigenlijk nog niet meegemaakt, en er zijn veel mensen die nog nooit een tongzoen gegeven hebben die tot hun genitale streek doorzindert (ik zelf eigenlijk ook niet de eerste 40 jaren van mijn leven, maar verliefdheid tekent heel mijn leven en is bij mij veel ruimer dan verliefd op een persoon alleen, want ik ben ook verliefd op het leven zelf, dus vermoed dat ik deze vraag ook persoonlijk mag beantwoorden). Dit is logisch want een kind vindt een natte zoen en vrijen vies, tot hij/zij zelf in die fase plots geraakt. Sommigen blijven in die fase hun hele leven lang en die ontwikkelen dat gevoel om blind verlifd te worden eigenlijk onvoldoende.
3. We spreken dus van 'ontwikkelen' hierboven en dat wil zeggen dat je het ook kunt beïnvloeden. Als je dus je mannelijke/vrouwelijke energie leert doen 'stromen', zul je merken dat je plots gefocust kunt geraken op één persoon (of zelfs ding). Op dat moment zul je plots AL je aandacht daarop WILLEN vestigen, en op MAN-iakale wijze (let op 'man'). Als je daar met je gedachten aan toegeeft, dan kun je 'verliefdheid' ook zelf ontwikkelen (door focus).
4. Zie opm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4. Een kleine nuance: fysieke verliefdheid heeft ook te maken met geur, en je kunt dus nu gemakkelijker 'fout' verliefd worden dan 'juist'. De natuur zoekt immers meestal een partner met een geur uit een ander 'afweersysteem', en dat betekent dat het op 'verschil' gebaseerd is (man ruikt vrouw, vrouw ruikt man, net zoals je dat eigenlijk honden ziet doen en eerst ook zegt dat dat 'vies' zou zijn). Dat kun je niet echt beïnvloeden. Verliefd worden op je beste vriendin of vriend, ligt dus absoluut niet voor de hand en het toonbeeld van relationele stabiliteit staat meestal haaks op de 'passionele verliefdheid (met veel 'goedmaakseks' er dikwijls bij). En dat verklaart wellicht de vele topics als 'friends with benefits' waarbij ons dierlijke bonobo-gedrag tegenwoordig weer boven komt. In een passionele relatie is verliefdheid (meestal met seks ook tot gevolg en de stommiteiten daarbij) heel belangrijk, maar om kinderen deftig op te voeden, moet je na de fase waarin je blind bent en de ander alleen maar als 'perfect' beschouwt, overstappen op echte liefde, waarbij je gewenste 'perfectheid' zich moet aanpassen aan de persoon waarmee je huwt als je die 'perfectheid' wil behouden, in het beste geval langs twee kanten. Dan ben je dus beter af met vriendschap, die hopelijk af en toe heroplaait in passie en verliefdheid. Volgens mij kun je dus niet echt verliefd 'ZIJN' maar enkel in een proces zitten van verliefd 'WORDEN'. En dat kun je bevorderen of tegenwerken. Let wel: soms bevorder je dit gewoon door het 'geheim' te houden het spannend te maken, veel verliefdheden verdwijnen immers op een moment dat de maatschappij je initieel geheime relatie plots algemeen aanvaard en ze niet meer zo 'bijzonder' is maar 'gewoon'. Je moet ze dus zelf altijd blijven 'speciaal vinden' en zo blijf je verliefd op je partner en nog meer op het leven... zoals ik al heel mijn leven lang (steeds opnieuw). Dank je voor de super-super-super vraag!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zocht even op internet naar een gedichtje uit mijn jeugd maar ik vind er niet, ik haal er even de volgende zinnen (niet letterlijk) uit die ik toen gruwelijk vond, maar die wel waarheid zijn: verliefdheid is als een zwaluw
die rakelings scheert langs de grond
en langs de bomen fladdert ... wordt zo heel de tijd beschreven heel mooi, maar laatste strofe: verliefdheid is als een zwaluw
die rakelings scheert langs de grond
en...
te pletter vliegt tegen een vrachtwagen Gelukkig overleven de meesten wel, hoewel er ook heel mooie zelfmoorden bestaan uit verliefdheid (zoals mijn over-over-groottante Marie-Louise Van Belle die zich vastbond met haar lief en in de Zenne in Schaerbeek in de Zenne sprong omdat het een verboden relatie was; meestal is dit echter niet verstandig, want verliefd kun je steeds opnieuw worden, al maakt het natuurlijk ook wel littekens die zinvol kunnen zijn later in je leven: verdriet en dood betekenen voor mij enkel het bewijs dat we mensen dus wel degelijk kunnen liefhebben en zelfs zeer innig kunnen liefhebben, verdriet is dus iets heel moois en waardevols voor mij).

Andere antwoorden (3)

Nee. Want je hersenen hebben met jouw verstand te maken, terwijl verliefdheid bestaat uit gevoelens. Gevoelens kunnen niet aangestuurd worden. Die krijg je te pakken, of niet.
Amadea
10 jaar geleden
Nee, maar je kunt er wel in gaan geloven! En hoe bedoel ik dat:

Ik was verliefd op iemand, niemand mocht dit weten maar ik wou er toch met iemand overpraten. Toen heb ik maar een vervangend persoon gezocht (waarvan het mij niet uit maakte als ze dachten dat ik daar verliefd op was) zo kon ik toch een beetje over mijn gevoelens praatte. En ik had het er zoveel over dat ik op een gegeven moment begon te denken dat ik echt verliefd op der was. Maar als ik der dan weer zag voelde ik geen kriebels ofzo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. Verliefdheid is een chemisch proces in de hersenen. Dit heeft te maken met hormonen en feromonen. Je wordt verliefd op iemand omdat deze (geloof het of niet) vruchtbaar en genetisch aantrekkelijk ruikt. Daarom wordt je weleens op iemand waarvan je naderhand denkt "wat zag ik in hem/haar"! Verliefdheid is een manier om tot paring en dus voortplanting te komen en op deze manier tot een genetisch gezien sterk nageslacht te zorgen. Vrouwen voelen zich bijvoorbeeld in de week dat ze vruchtbaar zijn aangetrokken tot andere mannen dan in de drie weken dat ze niet vruchtbaar zijn. In hun vruchtbare week, heeft onderzoek aangetoond, vinden ze gespierdere mannen met een krachtige kaaklijn aantrekkelijk. Deze fysieke kenmerken wordt veroorzaakt door een hoog testosteron gehalte dat vruchtbaarheid aantoont. Maar in de weken dat een vrouw niet vruchtbaar is zal zich eerder aangetrokken voelen tot mannen met een zachter gelaat en een rustiger karakter. Een lager testosteron niveau zal namelijk eerder voor een trouwe man zorgen die in staat is de vrouw bij te staan tijdens de zwangerschap en opvoeding van eventuele kinderen.

Overigens kan je wel jezelf wijsmaken dat je verliefd op iemand bent. Je gedachtes zijn een oersterk instrument maar als je eenmaal bij de persoon bent waar je verliefd op denkt te zijn, zal de bekende liefdeskriebel toch echt niet omhoog komen. Net als wat iemand hieronder al uit ervaring verteld.

Overigens staat verliefdheid los van liefde. Je kan zeker wel van iemand gaan houden al deed je dit in eerste instantie niet. Houden van groeit uit waardering. Niet uit verliefdheid. Verliefdheid is gekoppeld aan lust gevoelens. Liefde aan emotionele gevoelens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Volgens jouw verhaal kunnen oudere mensen, die zich niet meer kunnen voortplanten, dus ook niet meer verliefd worden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mm dat is een goede! Ik geloof zeker dat oudere mensen nog wel verliefd kunnen worden. Ik denk dat dit te maken heeft met een ander artikel: http://www.sciencepalooza.nl/2012/10/raadselachtige-omas/
In principe heeft de mens op evolutionair niveau geen nut meer na de menopauze. Toch blijven wij voortleven tot soms wel 30 jaar nadien. Anderzijds ben ik nog nooit eerder "oud" en verliefd geweest dus ik kan niet weten of dat wat oudere mensen als verliefdheid omschrijven ook de welbekende zware kriebel is.