Wanneer begint een statistiek overtuigend te worden?

Als ik beweer dat ik kan "voelen" of er een man of een vrouw achter me staat zonder dat deze me aanraakt en ik maak een proefopstelling waar ik echt niet kan zien of ruiken wat het zou zijn. Bij welke percentages zou een wetenschapper dan zijn wenkbrauwen gaan fronzen als ik dit 1000 keer herhaal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Sorry voor de wiskunde hier onder, het antwoord is 54% :-)

Als het willekeurig is, je moet gokken en je voelt het op geen enkele manier aan, dan is het aantal goede antwoorden Binominale verdeeld met kans p = 1/2 die zeer goed te benaderen is door een normale verdeling met variantie np(n-p) = 250
http://nl.wikipedia.org/wiki/Binomiale_verdeling

De mathematische achtergrond is de centrale limietstelling
http://nl.wikipedia.org/wiki/Centrale_limietstelling

Je verwacht van 1000 keer gokken 500 goede antwoorden.
De standaardafwijking is: sigma = wortel(250) = 15,81

Als je het experiment doet en je neemt aan dat het willekeurig is, dan zou je je verbazen als het aantal successen veel groter is dan de verwachting. Wat is veel groter?

In een tabel voor de cumulatieve standaard normale verdeling lezen we af dat een enkelzijdige afwijking van 2,33 sigma een kans heeft van (iets) minder dan 1%.

http://www.wageningse-methode.nl/download/download-CD/klas%204%20havo%20wa%20hoofdstuk%207/tabel%20normale%20verdeling.pdf

Dat betekent dus dat de kans dat je het minstens 500+2,33 x 15,81 = 537 keer of vaker goed hebt, kleiner is dan 1%. Dat is een kleine 54% goede antwoorden.

Dus als je het 537 keer of vaker goed hebt, zou ik mijn wenkbrouwen fronsen (maar het is nog geen bewijs want met puur gokken lukt dit je 1 keer op 100)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Heeft niets met percentages te maken, maar met veel meer. Statistiek is een groot onderwerp. Het is niet zo dat bij bijvoorbeeld 60% van de juiste gevallen algemeen wordt aangenomen dat dit werkelijk zo is.

Je moet onder andere uitzoeken of de steekproef representatief is. Stel dat je de gegevens hebt verzameld, wordt het professionele programma SPSS gebruikt om de antwoorden te verwerken. Hier zijn dan allemaal wiskunde formules op toe te passen, waardoor je erachter komt of het onderzoek goed gedaan is, of het betrouwbaar is, of het representatief is en of het aannemelijk is dat het in herhalingen van deze test hetzelfde antwoord uitkomt. Pas dan kan een statistiek overtuigend worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Skepsis hanteert voor dit soort testen een grens van 1 op 1.000 ten opzichte van zuiver
toeval, dus slechts in 0,1% van de gevallen is het toeval net zo goed als dat jij bent

Dus bij 10x uitvoeren van een zuiver (gelijke kansen) ja/nee testje moet je het tenminste 9x goed kunnen uitvoeren, en bij 1000x uitvoeren tenminste 549x goed.

Maar als je dat bij de gecontroleerde omstandigheden bij Skepsis lukt dan ben je ook wel een miljoen euro rijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus is het ieder mens aan te raden een simpele proef voor te stellen, en deze te laten testen. Elke 1000 testen zal er wel een keer iemand zijn die goed genoeg gokt? Maar deze snap ik niet: "en bij 1000x uitvoeren tenminste 549x goed." Dat lijkt me veel beter te doen dan 9 van de 10 goed. Komt akelig dicht in de buurt van 50% wat je altijd zal halen bij een ja/nee test.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat 549 van de 1000 veel makkelijker lijkt komt omdat een gevoel voor statistiek heel lastig is. Beide voorbeelden 9 van de 10 en 549 van de 1000 kan je met wat statistiek gewoon uitrekenen. Zo'n ja/nee experiment is een Bernoulli experiment, en als je N van die experimenten uitvoert dan heeft het aantal successen een Binomiale verdeling. Vervolgens ga je kijken hoe vaak je een uitslag goed moet hebben om zeker te weten dat de kans dat je het mis hebt maar 1/1000 is. http://www.wolframalpha.com/input/?i=binomial+distribution+1000+0.5 Kijk je naar aan plotje van de verdeling, dan zie je dat de meeste verwachte uitkomsten toch redelijk dicht rond de 500 liggen.
de statistiek zou hier alleen maar iets zeggen hoeveel geluk dat jij hebt bij het gokken en niets over het feit dat jij werkelijk weet dat er een man of vrouw achter u staat. Dus in dit geval zou uwe statistiek volledig nutteloos zijn.
Als je u nu zou afvragen hoeveel geluk je zou hebben dan kan je die statistiek perfect gebruiken.
1 Uit onderzoek is gebleken dat 80 % van de mensen die voor hun 90ste zijn gestorven allemaal wortelen hadden gegeten. Conclusie wortelen eten is ongezond. Je kunt hier mischien om lachen maar dit is een test die ooit is uitgevoerd.
Daarom moet je oppassen met statistieken.
2 na het bekijken van de weerstatistieken is gebleken dat de aarde gemiddeld is opgewarmt. Wat men niet verteld is dat er wereldwijt duizenden meetstations zijn gesloten wegens besparingen, waardoor er grote delen van de wereld niet mee gerekend worden, waardoor de statistieken niet meer zo nauwkeurig zijn.

Als je nu echt deze statistiek wil maken, moet je niet één statistiek maken maar meerdere op verschillende momenten. Vanaf je een bepaald patroon begint op te merken dan kan je een conclusie maken. Een onderzoek doe je niet op één twee drie .
Hoe meer testen je maakt hoe nauwkeuriger het wordt. Hoeveel testen dat je moet doen is moeilijk te zeggen en hangt af van wat je moet nderzoeken
Als ik je zou 9 op 10 keer zou juist zien gokken dan zou ik mijn wenksbrauwen optrekken en zeggen wauw, als je dat nog eens zou kunnen herhalen dan zou ik dit zeker indrukwekkend vinden. Als je dan zou stoppen dan zou ik vol bewondering voor je zijn en dat over heel de wereld gaan verkondigen. maar voor het zelfde geld ga je bij en derde test volledig onderuit en bij de 4 en 5 ook onderuit en dan wordt het een ander plaatsje.
Op dat moment ga je moeten kiezen voor de eeuwige roem of voor de werkelijkheid dat je toch niet zo goed bent. Dit gebeurd ook regelmatig in de wetenschap. Publicaties in wetenschappelijke tijdschriften, betekenen sponsors voor je onderzoek.
Daarom komen er meer en meer frauduleuse toestanden naar boven.
Zoals alleen de goede resultaten gebruiken. Proefpersonen beinvloeden of speciaal uitkiezen waarvan je weet dat deze uw onderzoek positief gaan beïnvloeden Enz.

Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is natuurlijk niet echt een wetenschappelijke kijk op de zaken. Eerst iets uitsluiten en dan gaan testen. Je hebt op een gegeven een probleem als ik meerdere keren rond de 990/1000 gelijk heb en je geen bedrog aan kan tonen. Dan zal je of toe moeten geven dat ik iets bijzonder kan, of een statistisch onmogelijk goede gokker ben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enigste dat ik dan concluderen dat u veel geluk hebt of dat je een truc kent waar ik niet van weet .
Het is ook te zien hoe ver dat deze mensen achter u staan. Mischien ben je wel zeer gevoelig voor de chemische stoffen die typisch zijn voor mannen en vrouwen. Dan bezit je wel iets bijzonders.
Maar voor mij blijft het gokken en dan haal je zeker geen 990 op 1000 en dit zeker niet enkele malen achtereen.