Verschillende fabrikanten hanteren verschillende definities van "vitaal water". Ik heb er even snel een paar voor je opgezocht om een idee te geven, en om wat concreter te worden dan alleen maar een algemeen verhaaltje.

--

Op www.vitaalwater.nl wordt een apparaat gepresenteerd dat het water in een draaiende beweging brengt. Niets bijzonders, die draaikolkbeweging komt heel veel voor in de buizen van het waterleidingstelsel. Maar hier doen ze alsof het om iets heel speciaals gaat. Ze benadrukken dat door mooie woorden te gebruiken, zoals "vortex", "absolute nulpunt", "implosie", "molecuulstructuur" enzovoort. Dat klinkt prachtig; deze woorden zijn natuurlijk bedoeld om indruk te maken, want mensen die weten wat er werkelijk gebeurt zien dat het slechts holle woorden zijn zonder betekenis.

Ze beweren dat het water nu "ontdaan is van belastende informatie". Je moet dat maar geloven. Ze verzwijgen natuurlijk dat water geen "informatie" kan opnemen.

Daarna hebben ze het over "energie" en "levenskracht", alweer zonder te vertellen wat ze bedoelen. Het gaat in ieder geval niet om de energie zoals we die kennen, want dan zouden ze de wet van behoud van energie omzeilen, en de eerste die daarin slaagt krijgt subiet de Nobelprijs.

Kortom: humbug.

--

De volgende die ik heb bekeken is www.vitaalkraanwater.nl . Ze verkopen een "vitaliser". Misschien heb ik niet goed gezocht, maar ik kon niet vinden wat dat is en wat het zou moeten doen. Het enige dat ik vind is dat ze "laboratoriumonderzoek" doen, maar wat ze onderzoeken blijft onbekend. Ook wordt "elektrosmog" genoemd, zonder dat duidelijk wordt wat dat met het water te maken heeft.

Kortom: vaag.

--

De derde site die ik heb bekeken is http://www.aqua-aurora.nl/werking . Die site gaat uit van het geloof dat "alles een trilling afgeeft" - iets dat in strijd is met de waarneming en met de natuurwetten. Er zou een "natuurlijke trilling" bestaan, maar ook hier blijft onbekend wat dat zou moeten betekenen.

Hun apparaat "geeft een frequentie af" om het water weer haar "natuurlijke trilling" te geven. Welke frequentie dat is, wat er dan trilt: onbekend. Die "frequentie" wordt uit het niets gehaald, want er is geen energie nodig... dus alweer een perpetuum mobile (iets dat niet bestaat)! Tot slot babbelen ze over "waterstructuren". Weet jij wat dat zijn? Ik niet...

--

Kortom, drie varianten met twee gemeenschappelijk kenmerken: ze zijn alledrie even vaag, en dat wat niet vaag is is in strijd met de natuurwetten.

Cryofiel
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Een toevoeging die niet meer in het antwoord past: Sommige gelovers zeggen dat bovenstaande redeneringen, en andere vergelijkbare redeneringen, alleen maar zouden uitgaan van "de beperkte kennis van de wetenschap". Maar als het "vitaliseren" van water echt zou werken, en echt zo eenvoudig zou zijn, dan zouden we de effecten moeten kunnen zien. Ook al zou de wetenschappelijke denkwereld er geen uitleg voor hebben, de feiten (waarnemingen) zouden dan voor ons liggen. Maar die effecten zijn er niet. We kijken, maar we zien niets. Het is dus niet de wetenschap die over beperkte kennis beschikt, het is de gelover die de waarnemingen niet wenst te accepteren. Als het zou werken, zou elk ziekenhuis direct zo'n wonderapparaatje installeren...

Andere antwoorden (2)

Ze zeggen dat vitaal water water is zoals de natuur het bedoeld heeft. Je laat het water door de vitaler lopen, daarin zit een diaboolvormige kern van keramiek, en dan beweegt het water net als in een draaikolk. Deze beweging noemen ze de vortexbeweging en deze wordt ook in de natuur gemaakt.
Het doel van vitaal water is dat het helemaal gezuiverd water is zonder enige vorm van medicijnresiduen en pesticiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een reclameterm om je kraanwater voor een veel te hoge prijs te verkopen.