Waarom kunnen we in de 4e dimensie maar een kant op bewegen?

de eerste 3 dimensies (breedte, diepte, hoogte) kunnen we ons naar wil in bewegen, of hebben we hulpmiddelen om ons in te bewegen. Waarom kunnen we niet in de 4e dimensie [tijd] naar wens bewegen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is heel moeilijk te bevatten, maar het verschil tussen tijd en ruimte is niet zo absoluut als wij het zien.

Volgens de relativiteitstheorie zijn er vier dimensies. Die zijn alle min of meer equivalent.

Wel zijn er ruimte-achtige dimensies en tijd-achtige dimensies. In onze belevingswereld zijn er drie dimensies die volledig ruimte-achtig zijn, en één die volledig tijd-achtig is.

Zodra er sprake is van versnelling, beweging, of zwaartekracht, gaan de ons bekende dimensies in elkaar over. Dimensies worden dan zowel ruimte-achtig als tijd-achtig.

Zo kan het gebeuren dat twee gebeurtenissen die voor waarnemer A gelijktijdig plaatsvinden, voor waarnemer B op verschillende momenten plaatsvinden. Daarbij kan waarnemer B eerst de ene gebeurtenis zien en dan de andere, terwijl waarnemer C eerst de andere gebeurtenis ziet en dan de ene.

Toch hebben alle drie de waarnemers evenveel gelijk.

Hoe dat kan, en hoe dit toch leidt tot een consistente beschrijving van de natuurwetten en van de gebeurtenissen in het universum, wordt verteld door de relativiteitstheorie.
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Wat voor ons een pure tijdcomponent is, heeft voor een andere waarnemer een ruimtecomponent. Het is echter niet mogelijk in de tijd te reizen. Dat gegeven hebben we nu als ervaringsfeit opgenomen in de beschrijvingen. Er zijn (nog?) geen beschrijvingen bedacht die het wél mogelijk maken in de tijd te reizen, en die verifieerbare voorspellingen doen die verschillen van de bekende kennis. Hoe het precies komt dat geen enkele waarnemer terug kan reizen in de tijd, is (bij mijn weten) nog niet bekend. Misschien krijg je een consistentieprobleem als terugreizen wel mogelijk zou zijn - een consistentieprobleem dat het bestaan van het universum onmogelijk zou maken. In dat geval volgt het eenrichtingsverkeer uit het bestaan van het universum. Maar da's allemaal hoogst hypothetisch.

Andere antwoorden (8)

Dat de tijd een vierde dimensie zou zijn, is een bedenksel van mensen. Het levert een aardig beeld op van tijd en ruimte, maar het is eigenlijk een vreemde eend in de bijt bij de eerste drie dimensies. Er zijn mensen die voorspellen dat als we ontstijgen aan onze vaste dimensies, dan we ons dan wel vrij kunnen bewegen in de tijd. Maar ik geloof daar niets van.
AWM
14 jaar geleden
Daar hebben we nog niet de juiste hulpmiddelen voor gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij kunnen ons enigszins in de vierde dimensie bewegen, door de relatief hoge snelheden in de ruimtevaart, gaat de tijd langzamer in een ruimtetuig dan op aarde. Dit is meetbaar maar niet echt spectaculair.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat die vierde dimensie er niet een echte dimensie is... Tijd is niet bestaand... Tijd is alleen NU... En de tijd die wij als dimensie kennen dat is geen echte dimensie, dat is geen vrijheid... Als het een echte dimensie was dan hadden we er vrijheid in, en de drie echte dimensies kunnen we iets naar believen verplaatsen, maar in de wiskundige bedachte dimensie van tijd kunnen we dat niet... Daaraan kun je al zien dat het geen echte dimensie is, maar een wiskundige, een bedachte dimensie...

De dimensie van tijd waar wij mee rekenen is verstreken tijd, relatieve tijd ten opzichte van het NU of tijdsduur, dat is een te verwachten lengte van wachten... Snelheid is plaats(1) min plaats(0) per tijd = meter per seconde...

Sterker nog, en nu wordt het een tikje filosofisch, als er werkelijk maar een richting van bewegen is in de tijd, is er dan wel sprake van beweging? Dus als het maar een kant op kan en nooit een andere kant, kunnen we dan wel van beweging spreken? Het is nooit niet in beweging en nooit de andere kant op... Is er dan wel sprake van beweging van tijd? Ik denk van niet namelijk... Dus spreken van bewegen in tijd is in feite niet waar...

De dimensie is totaal onvrij in zijn beweging, derhalve kan ik het niet zien als een dimensie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd is een bedenksel van mensen. Eigenlijk bestaan verleden en toekomst niet. Enkel het nu bestaat. Dat morgen later in de tijd is dan gisteren is door mensen bedacht. Die begrippen zijn ook abstract, je kunt gisteren en morgen niet aanwijzen.
Daarbij is het nog maar de vraag of tijd de vierde dimensie is. De overige 3 dimensies zeggen iets over de ruimte waarin iets zich bevindt, dat gevoel heb ik bij tijd niet.

Verder kun je nog ander redeneren en zeggen dat we ons alle richtingen op kunnen bewegen in de tijd. Terug, in herinneringen en vooruit in fantasie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de tijd reizen, en mijn inziens gaat dat alleen terug in de tijd, gebeurt pas als we met de snelheid van het licht tegen de lichtrichting in verplaatsen. Dit wil dus zeggen dat het verschil 2X de lichtsnelheid moeten overwinnen. Wil je dan terug naar toekomstige tijd zal je dus 3X de lichtsnelheid aan moeten nemen, wat me nu weer een zorg voor vroeger is;-)

Hierbij heb ik ook bedacht dat de brandstof of motor licht zelf moet zijn welk we bijvoorbeeld "behandelen" als lucht of vloeistof en het venturi effect.

Spot aan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zonder (zon en anderen sterren) licht zou geen tijd notificatie mogelijk zijn geweest (onmogelijkheid van leven buiten beschouwing gelaten). Het hele tijdstelsel is gebaseerd op zonlicht dus ja, voor ons mensen is dat de universele tijd drijver.
Tijd is "niks". Het is niet waarneembaar. Althans, niet door de mens en niet zoals de eerste drie dimensies. In mijn beleving is het dus niets en in het niets kun je alle kanten op. Je zou kunnen zeggen dat als er al een tijd is, deze stil staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt hiermee drie verschillende kanten uit:

1 - eerst konden we nauwelijks in de derde dimensie bewegen, dat gaat nu steeds beter, straks kunnen we ook in de vierde dimensie bewegen.

2 - Er bestaan slechts 3 dimensies en de tijd is slechts een theoretisch verzinsel.

3 - bewegen in de tijd kan problemen op leveren met de volgorde van gebeurtenissen. Tijd is een unieke dimensie, waarin we alleen vooruit kunnen, mogelijk wel ooit sneller of langzamer - maar nog steeds vooruit ....

Achtergrond bij 1
In 2 dimensies kunnen wij vrij bewegen (platte vlak), de derde - hoogte - al meer beperkt, maar lukt beter dankzij vliegtuigen e.d.. Wij kennen 4 dimensies - ruimte en tijd, al gaat die vierde voort met een constante snelheid.
Einstein kwam met de relativiteitstheorie die stelt dat dimensie 4 (tijd) meebeweegt met de andere 3.

Achtergrond bij 2
Natuurkundigen maken "strings" tot van 10 tot 20 dimensies. Ze zijn handig voor het beschrijven van bepaalde natuurkundige theorieën.
Maar bestaan deze dimensies als we ze niet kunnen waarnemen of we ons er niet in kunnen verplaatsen?

Achtergrond bij 3
Stel je voor dat je zou kunnen ingrijpen in het verleden, waardoor je zelf niet meer bestaat in het heden, kon je dan nog wel ingrijpen in het verleden. Dit gedachten experiment laat vrij verplaatsen in de tijd kan leiden tot zaken die strijd zijn met zichzelf.