Wat kost het meeste gas: een pan water langzaam aan de kook brengen op een klein vuur of vlug op een groot vuur?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

de gasbrander moet passen bij de pan,bij gelijke omstandigheden (passende pan en omgeving)is het energieverbruik contstant nl 4.16 joule per gram per graad bij een energieinhoud (verbrandingswaarde ) van ca 32 MJ per m³ aardgas in nl kun je dus 1000 gram water verhitten van 10 graden C tot 100 graden C bij volledige verbranding en 100 % rendement met 100-10= 90 Graden*1000 gram=90000*4.16J =374400 Joule =374.4 Kilo Joule
32MJ =1 M3 gas = 32000000 Joule /374400 nodig =85 liter gas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op een klein vuur gebruik je het minste gas. Als de brander hoog staat ontsnapt veel warmte om de pan heen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan pak je toch gewoon een hele GROTE pan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens + 1
AWM
14 jaar geleden
@Sharona: LOL! Als je een hele GROTE pan neemt, is het brandertke in verhouding weer klein. Zo kunnen wel doorgaan :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OH NEE !!! Ik GELOOF JE GELIJK DEZE KEER ;-)
AWM
14 jaar geleden
Whoehahahahaha!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb namelijk nog maar 32 reactie's te gaan;-)
het is het zelfde

Toegevoegd na 1 minuut:
maar de ene met groot vuur gaat sneller
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De waarheid zal ergens in het midden liggen: bij groot vuur slaan de vlammen om de rand van de pan en gaat dus veel warmet (dus energie) verloren.
Bij laag vuur duurt de opwarming veel langer en verliest je pan warmte aan de omgeving. je pan straalt de warmte uit aan de omgeving en de opwarming van de pan is minder effectief. Dat effect is er bij snel verhitten ook maar de tijdsduur is daar veel korter.