Hoe kan ik uitrekenen hoeveel een apparaat aan electriciteit kost?

Ik heb een oplader voor de accu van mijn scooter die ik op dit moment continue aan heb staan omdat ik in de winter mijn scooter niet gebruik. Nu heb ik er een energiemeter aan gehangen om te zien hoeveel dit apparaat per uur gebruikt en de ampere is 224 en Volt is 0,015.
Hoe kan ik berekenen hoeveel Kw dit apparaat per uur verbruikt?

9 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

Je hebt de spanning (V) en de stroom (A) verwisseld, maar de berekening is toch te maken: het vermogen dat de lader gebruikt is 0,015 A X 224 V = 3,36 W.
Het apparaat gebruikt dus 3,36 Wh per uur.
als je nu 1000 Wh deelt door de 3,36 Wh per uur Dan zie je dat er 297,6 uur voorbijgaan voordat je 1 kWh verbruikt hebt. Het apparaat gebruikt dus ongeveer € 0,25 per 12 dagen...
Overigens maak je nog een veel voorkomende fout bij jouw vraag in de laatste zin: kWh is niet kW PER uur maar kW MAAL uur. In mijn antwoord kun je dit ook afleiden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een leuke vuistregel (met de Nederlandse electriciteitsprijzen):
Vermogen (in Watt) vh apparaat vermenigvuldigt met 2 geeft de electriciteitskosten in Euro's per jaar als het apparaat 24/7 aan staat. Dus een 60W lamp die een jaar lang constant aan staat kost je aan electriciteit €120,-