Hoort alles wat genetisch is vastgelegd bij instinct?

En behoort daarnaast het ontwikkelen van de hersenen, o.a. de prefrontale cortex, ook bij instinct?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het instinct is een erfelijk aangelegd gedragspatroon waarbij ervaring of leren geen rol speelt. Het is genetisch aangelegd.
In de literaire betekenis is een instinct een onbewuste aandrang of een voorvoelen van gebeurtenissen en is het een soort primitieve vorm van intuïtie.
Bij instinct is sprake van een gedragspatroon waarin je bijv. instinctief je omdraait als je al aanvoelt dat iemand je van achteren benadert.
Bij intuïtie wordt meer het innerlijke gevoel bedoeld.
Zo heeft iedereen wel een overlevingsinstinct. Dit is niet aangeleerd, dit zit genetisch in je. Iedereen zal proberen te overleven bij een ramp of noodsituatie.

Onze instincten zijn al miljoenen jaren ontwikkeld en nauw verbonden met de ontwikkeling van onze hersenen. De oude hersenen (het reptielenbrein,autonome overlevingsfuncties zoals hartslag en ademen) en het limbische systeem (emoties,sociale afstemming) zijn zeer oud. hierop opbouwend heeft zich het menselijk brein( de neocortex) ontwikkelt. Dit rust als het ware op de oudere delen van de hersenen. Hier bevinden zich onze hogere functies (herinneren, spreken, plannen, vergelijken, oordelen) Hierin bevindt zich ook ons denkende brein in dienst van overleven. Maar we zijn nog steeds in evolutie, dus het blijft hier niet bij.

Een van onze nieuwe functies zetelt in de prefrontale cortex. We kunnen ons hier voorstellingen maken (dat kan een dier niet), overzichten bewaren en onze impulsen controleren. Hier kunnen we observeren hoe we functioneren en reageren.
Meditatie of mindfullness bijv. traint dit vermogen en de prefrontale cortex ontwikkelt zich meer door het oefenen hierin. Vanuit de overzichtsfunctie van de prefrontale cortex leren we op den duur de instinctieve krachtige energieën samen te laten werken met de prefrontale cortex, waarin we onszelf kunen observeren, onze automatische reacties kunnen uitstellen en zo tot echte keuzes kunnen komen. Keuzes die we ook echt willen en die niet zijn ingegegeven door overleven.
Onze prefrontale cortex zal dus meeontwikkelen als je je hiermee bezig houdt.
amc
11 jaar geleden
De kleur van je ogen en haar, je lengte, lengte van je neus enz zijn genetisch vastgelegd maar hebben niets met instinct te maken. Instinct is een gedrag in een bepaalde situatie of beter gezegd voor je in een situatie komt.Robby BB