Wie is toch nog toe het grootste genie uit de geschiedenis van de mensheid?

En wees a.u.b. objectief. Vertel er ook bij waarom. Mozart misschien, Bach, Michael Jackson, Darwin, Dostojevski, Agatha Christie, mij gelijk, eender welk vakgebied.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Ten eerste moet je onderscheid maken tussen genieen, die het menselijk 'kennen en kunnen' omhoog tillen en oorspronkelijke genien.
Beide groepen zijn gelijkelijk groot, maar toch zijn ze moeilijk te vergelijken. De oorspronkelijkke genieen maken meestal een 'a small step for a man, but a huge step for mankind'. De niet oorspronkelijke genieen volstaan meestal met een grote sprong voorwaarts.

Als voorbeeld: Galileo Galilei was een oorspronkelijk denker, die weliswaar kleine stapjes maakte, maar wel revolutionaire stapjes. Newton daarentegen (geboren in het jaar waar Galliei stierf) maakte enorme sprongen vooruit, maar zoals hij zelf hij had het voordeel om 'op de schouders van reuzen te staan', toe hij zijn sprong begon.
Wie van beide is groter?

Ten tweede moet je geen appels met peren willen vergelijken. Op de vraag wie een groter genie is 'Beethoven of Bell' kun je geen antwoord geven.

Een derde moeilijkheid is, dat je niet over het 'dan en daar' heen kunt vergelijken. Wie is een groter schilder: Rembrandt, Breughel, Van Gogh?' Ik zou voor geen geld een Rembrandt in mijn huis willen hebben en ook geen Breughel, maar ik heb ooit wel een tocht naar Madrid gemaakt om het drieluik te zien, ik zou wel een Van Gogh in huis willen hangen. Reden: meer van deze tijd. Maar wie is nu een groter genie?

Dit alles werd bewezen toen 'de grootste dooie Nederlander ' moest worden gekozen. Pim Fortuyn kreeg meer stemmen dan Rembrandt en veel meer stemmen dan Willem van Oranje.
Zo'n verkiezing zegt helemaal niets dus.

Toegevoegd na 33 seconden:
Deze vraad kan dus ook niet worden beantwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

alexander fleming die de penicilline heeft uitgevonden.
een enorme stap voorwaards in de bestrijding van ziektes.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*voorwaarts ;)
Rieneke1
14 jaar geleden
je hebt gelijk vino, ik had m'n eerste bakkie nog niet gehad, dan krijg je dat ;)
Hier kan ik beste van geven. Er is een groot aantal genien geweest, welke allemaal zo hun indruk op de maatschappij hebben gelegd.

Shakespear, voor eht inspireren en ontroeren van miljoenen, ja waarschijnlijk miljarden mensen & de nalatenis van een bibliotheek vol literair werk.

Nikola Tesla, voor wisselspanning, de radio, fluorescentie lampen, startsystemen voor auto's

De gebroeders Wright, voor het gemotoriseerde vliegtuig

Mahatma Ghandi, voor geweldloos verzet & besef van gelijke rechten voor gekleurden

Charles Darwin, voor evolutie theorie

Dmitri Mendeleev, voor wodka

Newton, for standing on the shoulders of giants

Rembrandt, picasso, voor het mooier maken van de wereld

etcetcetc..

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je er echt een wilt, doe ik een moderne.. Matt groening. Voor 21 jaar Simpsons. Scherp blijven en een maatschappij-kritische tekenfilm produceren gedurende 21 jaar is een prestatie !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds ik "De geheime Newton" heb gelezen is mij duidelijk geworden wat een genie is. Hij heeft aangetoond dat alles gebaseerd is op wiskunde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kim Peek... Zonder twijfel...
de savant, hij ziet er dom uit, maar hij heeft de grootste kennis-hoeveelheid in zijn hersenen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thomas Alva Edison. Een man (met nederlandse voorouders) die in zijn leven maar 3 maanden op school heeft gezeten. Zijn moeder was lerares en heeft hem thuis les gegeven. Was al uitvinder als kind en werd op zijn 10de doof. Hij werd groot door octrooien op te kopen en als die succesvol waren ontwikkelde en perfectioneerde hij deze. Hij heeft nog steeds het wereldrecord octrooien (1400). Hij begon als telegraafbediende bij de spoorwegen en toen er door ijsgang een telegraafkabel brak, wist hij door de stoomfluit van een locomotief de verbinding te herstellen.
Hij ontwikkelde de quadruplex-telegraaf en met dit fortuin wat hij ermee kreeg, begon hij zijn eerste onderzoekslabaratorium om technologische vooruitgang te boeken. Tegenwoordig heeft ieder technologiebedrijf zo`n lab. Edison was wel niet de uitvinder van de gloeilamp ( dit was een Duitse immigrant)maar hij had wel het idee opgepakt en verder verbeterd en er een werk- en bruikbaar product van gemaakt. Hij liet om bekendheid te maken aan zijn gloeilamp, op een oudejaarsavond in New York tientallen gloeilampen branden, dit was het begin,om in ieder huis zijn lamp te laten branden, ontwikkelde hij de complete elektrotechnische structuur hiervoor. Toen Henri Ford bij hem kwam werken en met zijn auto bezig was, was het Edison die hem ertoe aanzette zijn eigen autofabriek te starten. Edison hield zich veel bezig met telegrafie en zo ontdekte hij de stroomovergang in vacuüm tussen een gloeidraad en metaalplaat, dit was belangrijk voor de ontwikkeling v.d. elektronenbuis. Hij verbeterde de fonograaf, maakte samen met William Kennedy Dickson de eerste filmprojector en een door hem ontwikkelde kalkoven groeide uit tot een industriële standaard. Edisons cement werd op grote schaal toegepast in gebouwen, dammen en zelfs het Yankee Stadiujm.
Ik zie hem dan ook als de grondlegger van onze elektro-techniek die we nu hebben.
amc
14 jaar geleden
Dat zal nooit helemaal zeker en duidelijk zijn.

De eerste naam die mij te binnen schiet van iemand die een grote kans maakt om genie van de mensheid genoemd te worden, is Leonardo da Vinci.

Deze man was echt een multi-talent en blonk ook
uit in alle disciplines.
Hij was architect, uitvinder, ingenieur, filosoof, natuurkundige, scheikundige, beeldhouwer, schrijver en schilder. Zijn studies en uitvindingen waren vernieuwend en een basis voor latere technieken en inzichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Einstein tot op heden. Gekozen bij de verkiezing v/d volkskrant
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt niet helemaal, o.a. ik bij de verkiezing een v/d vijf hoofdprijzen gewonnen. De volkskrant heeft verleden jaar alle groote geleerden behandeld. Einstein kwanm naar voren als de grootste alle tijden. Kijk maar na: http://www.volkskrant.nl/wetenschap/
Voor mij is de grootste genie diegene die door vindingrijkheid het leven van een individu weer op de rails zet. Of een gehandicapte buurman met een eenvoudig hulpmiddel het leven gemakkelijker maakt. Waren Mozart en Bach er niet geweest, was er wel een ander opgestaan, en die zijn ook opgestaan om volksmuziek te maken, meer is het niet. Jackson heeft leuke dingen gemaakt, maar net als iedere artiest ook veel bagger.
Een door fans gemaakte genie, die evenwel veel meer mensen getroffen zal hebben die z,n muziek verafschuwen.
Ook was het in de oude tijd dit met Mozart, Beethoven, Bach etc. het geval.

Schrijvers hebben leuke dingen geschreven, kunstig, met veel fantasie, maar het wordt door mensen die er hun brood mee moeten verdienen uitgebuit. Zie maar eens de boeken programma,s op TV/ krant. De schrijver m/v, is blij met de aandacht, de programma makers blij omdat ze een baan hebben waarin ze eindeloos kunnen ouwehoeren.

Wat ik maar wil zeggen, de echte genie heeft geen naam.

Een genie is een man of vrouw die in hun werk leuke resultaten behalen, die een beter en goedkoper product voor de klanten maken.
Een genie is iemand in de gezondheidszorg iets ontdekt waardoor bedlegerige patienten geen doorlegplekken meer krijgen.
Een genie is een moeder/ vader die door praten met z,n moeilijke zoon/ dochter het gezin weer op de rails gekregen heeft.

Er bestaat niet zoiets als de grootste genie, diegenen die daar tijd voor hebben om daarachter te komen, ofwel bepaalde figuren te promoten hebben te weinig nuttigs om handen, een hobby. Laten ze iets nuttigs gaan doen!

Een groot genie schuilt in een ieder van ons, in jou, in mij, in de buurman of je collega.

We leven in een gemaakte wereld waarin we graag een idool hebben, of we laten ons dit aanpraten door commerciele figuren.
Doe er maar niet aan mee, en doe net als ik.
Zoek de grootste genie dicht bij je in de buurt.
Ouwe knakkers welke in je vraag voorkomen zijn het niet!
Waaraan zou je dit moeten afmeten?

Als de uitvinder van de gloeilamp deze op dat moment niet had uitgevonden, zouden we dan nu nog in het donker zitten? Of zou een ander mischien..........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sigmund Freud hij was een zenuwarts en psychiater uit Oostenrijk-Hongarije en de grondlegger van de psychoanalyse.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Martha de boer. De uitvindster van het wiel.

Dit is een uitvinding die haar sporen heeft verdiend en nog steeds in allerlei systemen de mens beter laat rollen. Overtreft zelfs het voortbewegen van de natuur. Zonder het wiel-principe ook geen vliegtuig of helikopter.

Het wiel staat ook aan de basis van het mooiste apparaat: de fiets. Wat een vinding is dat! Geen milieuvervuiling en daarbij een gezonde manier van bewegen, met een veel grotere actie-radius dan lopen en rennen!

Andere genieen zijn actueler en overleven de tand des tijd niet, vermoed ik. Zelfs Mozart en Einstein niet.

P.s. Martha de Boer heette waarschijnlijk anders, maar die naam is niet op te schrijven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Galileo Galilei - Pisa, 15 februari 1564 - Arcetri (Florence), 8 januari 1642 was een Italiaans natuurkundige, astronoom, wiskundige en filosoof. De persoon die ons leerde dat de aarde rond was, ondanks dreigementen door staat en geloof dit volhield en daarmee ons de vrijheid gaf om te beseffen dat er niet zoiets bestaat als een almachtige schepper die ons het middelpunt van alles gemaakt heeft.