Zie je als je nachtblind bent ook minder details bij films die zich in het 'donker' afspelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ja, want de overgang van licht naar donker is te groot, ook ziet iemand die nachtblind is, geen diepte in het donker, wat het kijken naar donkere beeldschermen nog lastiger maakt.

Iemand die nachtblind is ziet in de schemering heel slecht of geen kleuren, ook geen grijstinten. Mensen die nachtblind zijn, zijn dus alleen blind in het donker. In het donker of in de schemering kijk je vooral met je staafjes, omdat de staafjes al werken bij weinig licht en de kegeltjes niet. Met de staafjes zie je echter geen kleuren. Dit verklaart waarom iemand in het donker alleen zwart, wit en grijstinten ziet. In de staafjes bevindt zich een kleurstof genaamd rodopsine. Door de rodopsine kun je 's avonds dus zien. Bij bepaalde lichtval wordt deze stof ontleed waardoor de hersenen het zicht kunnen interpreteren. Vitamine A speelt een belangrijke rol bij het terugvormen van de rodopsine-deeltjes in nieuwe rodopsine. Als er een tekort aan vitamine A is, is het lichaam niet in staat om de vloeistof weer aan te vullen. Vitamine A tekort is dus één van de redenen waardoor nachtblind kan ontstaan. Bij nachtblindheid zijn altijd beide ogen in dezelfde mate aangetast. Als er slechts één oog is aangedaan is er sprake van een oogziekte, bijvoorbeeld netvliesloslating.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel Crea

Andere antwoorden (1)

Het antwoord is ja. Want ook bij slechte verlichting donkere film word het zicht minder. Bron Wikipedia. N

achtblindheid is een aandoening van het netvlies van het oog (ICD-10 H53.6, E50.5). Nachtblindheid is het slecht of helemaal niet kunnen zien wanneer er weinig licht is. Dat kan 's avonds of 's nachts zijn, maar ook binnen bij zwakke verlichting. Zeer vervelend is dat iemand met nachtblindheid bij de overgang van licht naar donker altijd enige tijd nodig heeft om te kunnen kijken. Het kan tot ongeveer een uur duren voordat zien in het donker optimaal is.
Bij nachtblindheid zijn altijd beide ogen in dezelfde mate aangetast. Als er slechts één oog is aangedaan, dan is er sprake van een oogziekte, bijvoorbeeld netvliesloslating.
Een specifieke vorm van nachtblindheid is nachtblindheid (nachtmyopie). Daardoor hebben sommige bijzienden in het donker een sterkere bril nodig dan normaal. Het is belangrijk om vast te stellen dat iemand last heeft van nachtblindheid om ongelukken te voorkomen. Bijvoorbeeld door 's avonds geen auto meer te rijden. Want wie nachtblind is, is in het donker een gevaar op de weg. Een nachtblinde kan de zijkanten van de weg niet zien.