Is de spiritualisme ook een wetenschap?

Wordt de spiritualisme gezien als de wetenschap?
Is het ook dat de spiritualisme hoort bij de theologie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Hangt een beetje af van welke betekenis je aan dat woord geeft.
Spiritualisme, afgeleid van het latijnse spiritus (geest), komt in drie domeinen voor, het filosofische, het theologische en het occulte domein. In de filosofie is het een weinig gebruikt synoniem van ontologisch of metafysisch idealisme. In de theologie is het de grondhouding die een direct contact tussen de ziel en God als primair ziet, zonder tussenkomst van bemiddelende figuren, teksten of rituelen. Als occulte term is spiritualisme een synoniem van spiritisme.

In de theologie is spiritualisme de religieuze grondhouding die het directe contact van de ziel met het opperwezen als primair ziet en die derhalve alle andere mediators (Bijbel, kerk, dogma's, sacramenten, geestelijk leiders etc.) op de tweede plaats stelt of zelfs geheel afwijst.
Of met andere woorden: je hebt geen kerk of priesters of wat dan ook nodig,
je hebt zelf een direkt contact met een god.

In de theologische wetenschap zal dit een onderdeel van de studie zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Spiritualisme wordt gezien als alternatieve wetenschap, net zoals alternatieve geneeswijzen, zoals homeopathie en natuurgeneeswijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer het boek "Het spiritisme" van dr.W.H.C. Tenhaeff te bemachtigen
(Leopolds uitgeverij) Helder, historisch overzicht van het ontstaan(Ned.+internationaal), maar nog verkrijgbaar?( mijn exemplaar kocht ik in 1971(3-de druk) Wetenschap zegt meer over de wijze, waarop je een onderwerp benadert. Het is geen wiskunde, maar wiskunde berust ook op(objectieve?) afspraken, waarmee een instrument in handen hebt (o.a) getalsmatige vraagstukken te kunnen analyseren.
Spiritisme geeft je handvaten om(meer subjectieve) beschouwelijke opvattingen te verkennen.Uiteraard kent ook spiritisme vele "deel-gebieden", waartoe helaas ook de hoofdstukken Bull- Shittisme.