Waarom is het deksel van een blikje in aluminium en de body in staal?

deksel= waar het lipje inzit om het blik te openen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dan krijg het blikje gemakkelijker open.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staal is veel taaier dan aluminium, als het deksel van staal zou zijn krijg je het lipje er niet uit getrokkken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een bus van aluminium zou veel dikker moeten zijn om dezelfde stevigheid te geven. Voor de bovenkant (opening) is deze stevigheid van minder belang. Darnaast is aluminium flexibleler wat het openen makkelijker maakt.
14 jaar geleden
Aluminium heeft een hoge specifieke sterkte. Het is lichter dan staal met dezelfde sterkte eigenschappen. bovendien is het makkelijker bewerkbaar. Aluminium is bewerkbaar tot aluminium folie wat makkelijk te scheuren is. Daarom wordt het lipje er van gemaakt. Staal is hiervoor te taai.
Het nadeel van alumnium is het produceren er van.
Het kost veel energie om aluminium uit bauxiet te halen.
Het is te duur om een heel blikje van alleen alumnium te maken. Het staal zorgt er tevens voor dat het blikje makkelijk is te scheiden van de rest van het afval dmv een magneet. Hierdoor gaat de waardevolle stof aluminium niet zomaar de verbrandingsoven in wat wel zou gebeuren bij een blikje dat volledig bestaat uit aluminium.