Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat als ik de ene keer een liedje luister het anders klinkt dan de andere keer?

Als ik een liedje luister dan is het soms als ik het de tweede keer luister harder, zachter, andere ritme, sneller, langzamer. Hoe kan dat?

Toegevoegd na 23 minuten:
NEE HET HEEFT NIKS TE MAKEN MET CD'S OF MP3's. HET HEEFT TE MAKEN MET MIJN HERSENEN, WANT HET GEBEURT BIJ ALLE GELUIDSBRONNEN.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
671

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je meerdere keren een liedje luistert, let je vaak op verschillende dingen. Daardoor lijkt het dat het sneller gaat of juist langzamer, maar dat zit gewoon tussen je oren, want je luistert het gewoon op een andere manier waardoor het zo lijkt.

Ook komt het omdat je je er zo op concentreert en dan vallen andere dingen op in het liedje. Daar let je dan op en dan lijkt het opeens alsof het liedje anders gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kan zijn dat de batterijen op raken, of dat de oortjes niet helemaal goed zijn. Of als via cd: krasjes op de cd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is puur cognitief/psychologisch. Wetenschappelijk onderzoek heeft gelijkaardige fenomenen aangetoond met bv. kleuren. Je ziet dezelfde kleur anders naargelang de toestand van je hersenen en andere omgevingsfactoren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding