Is er een relatie met fossiele brandstoffen en de afbraak van de ozon laag? Zo ja, op welke manier gebeurt dat?

Kunnen de schadelijke stoffen van de fabrieken die fossiele brandstoffen bewerken/branden ook schadelijk zijn voor de ozon laag? En zo ja, op welke manier wordt de ozon laag dan aangetast?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Natuurlijk!

Niet direct natuurlijk, als jij ruwe aardolie buiten neer zet, zal er echt niks gebeuren. Maar zodra jij O2 toevoegt, oftewel deze olie verbrand, komt er CO2 ofwel koolstofdioxide vrij.

Koolstofdioxide is een gas met deeltjes, vergelijk het maar met rook.

Als er heel veel rook is, kan zonlicht er niet doorheen. Als jij nou massa's deeltjes in de atmosfeer gooit, kan het zonlicht er dan ook niet uit. We'll erin, maar niet eruit! Want het zonlicht botst dan tegen de rook (CO2 ) in de atmosfeer, en deze zorgt voor het zogenaamde:

Broeikaseffect.

Het zal langznaam maar zeker heel warm op aarde worden. Moleculaire stoffen zorgen weer dat de ozonlaag zich afbreekt, aangezien deze reageert met CFK's(piepschuim of koelkasten), Chloor en natuurlijk koolstofdioxide. Deze komen allemaal vrij door verbranding en de grootste vervuiling komt door fossiele brandstoffen (moleculaire deeltjes)