Ik zelf ben 40kg, ik kan een persoon van 80kg op mijn rug tillen. Betekent dat dat ik ook met 80kg kan squatten?

Ik (1.55m en 40 kg) kan deze persoon (1,79m en 80 kg) tillen net boven mijn stuitje.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik ben midden afstands atleet, dit betekent dat ik zowel kan sprinten als langere afstanden tot 5 km kan hardlopen. Hierdoor heb ik al de nodige training. Squatten behoort echter niet tot mijn vaste lijstje en daarom wil ik het graag weten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Wat is je doel?
Kracht opbouw of conditie?
Denk eraan dat kracht opbouw je zwaarder kan maken en daardoor je prestaties op afstanden slechter kunnen worden. Sprint weer beter.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb je vraag op volgen gezet. Verdere aanvulling kan ik geven als je hier op reageert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hej, nou ik heb niet echt een doel.... ik vroeg het me gewoon af. ik squat nooit. Het was dat ik ontdekte dat ik mijn vriend kon tillen. Anders was deze vraag niet in me opgekomen.
heb je hier wat aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gegeven jouw reactie: Het kan een keer een leuk spelletje zijn om iemand op te tillen die bijna 2 keer jouw gewicht heeft. Echter, geen gewoonte van maken om zo te trainen. Komt niet overeen met jouw sport profiel zoals je hier hebt aangegeven.
Ideaal voor jou, middellange inspanning, is vooral conditie training en lichtere krachttraining. Met de speiropbouw die gepaard gaat met maximale krachttraining zullen jou prestaties negatief worden beïnvloed (gemiddeld). Je wordt wat zwaarder en zal dat bij elke wedstrijd moeten meenemen. Vraagt dus elke wedstrijd extra zuurstof.
Als je een coach hebt weet die dat ook... ps. Ik ben (oa) coach bij een roeiclub...voor wedstrijd roeien jeugd trainingen.

Andere antwoorden (3)

Als je op de juiste manier tilt: Dus vanuit de knien, en niet door je rig te draaien (Wat de pest is voo rje rug trouwens) dan zou je 80 kilo moeten kunnen squatten. Echter, voor herhalingen moet je ruim meer dan 80 kunnen tillen. Ik zou op de maximaal de helft van je maximum gaan zitten, als je wilt trainen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en nee...

Ja dat het mogelijk is als je traint... Want het begin is het moeilijkst en dat moet je dan trainen...

Nee, nu nog niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben al redelijk getraind. Ben Middenlange afstands atleet wat inhoud dat ik zowel kan sprinten als langere afstanden tot 5 km lopen. Dat feit had ik eerder moeten melden..
in plaats van setjes van 4x80 squatten .
kan je ook setjes van 8x40 maken.
dat is hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onjuist.
Maximum: kan je 1 keer squatten.
70% van je maximun : 20 keer (voor een getraind persoon) 8 keer 40 is derhalve een veel lichtere training als 4*80.
Zou dan richting 8*65 moeten gaan geschat. Als je op kracht wil trainen is op 50% van je maximum trainen vrij zinloos. Is weer wel een goede conditie training, maar dan gelijk 40 keer 40....bv.