Is er iets dat niet evolutionair verklaard kan worden? (behalve bovennatuurlijkheden zoals goden e.d.)

Ik dacht laatst namelijk dat alles van de mens (ook cultuur) evolutionair verklaard kan worden. De tegenhanger is in dit geval de natuur, maar die is al helemaal verstoken van de evolutieleer..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De cultuur heeft ook aspecten die lijken op de evolutie. In plaats van genen spreekt men daar van memen. Sterke memen (vergelijk het met een opvatting of zienswijze) verspreiden zich door de algemene populatie, worden wat gemodificeerd en daardoor nog sterker. Zelfs het opperwezen wordt als meme opgevat, het beeld van het opperwezen wordt voortdurend aangepast, in plaats van een herder die over zijn schaapjes waakt wordt het zo langzamerhand het nu een alwetend wezen dat een supercomputer aanstuurt en zo onze levens controleert. Aldus passen de memen zich aan hun omgeving aan. Ook kunnen memen zich vermenigvuldigen naar de volgende generatie.
Me-men hebben natuurlijk ook veel eigenschappen die niet met genen overeenkomen. Genen verspreiden zich maar langzaam en hebben veel te lijden van toevalsfactoren. Een in potentie iets beter gen hoeft niet perse succesvol te zijn, maar kan weer verdwijnen door een toevalsproces dat "genetic drift "genoemd wordt. Kortom de natuurlijke evolutie door genen is erg inefficiënt, zeker op korte termijn.
Memen zich snel horizontaal door de populatie verspreiden, daarin zijn ze beter vergelijkbaar met een virus. Ook bij dieren is er sprake van memen, apen die noten kraken met stenen, koolmezen die melkdoppen openpikten (die meme zal nu wel niet meer zo succesvol zijn) of haringen die vissen van oudere generaties volgen naar hun paaigrond. Dat illustreert eigenlijk al het korte termijn succes van een meme, af en toe paaien haringen op een andere toevallig gunstige plaats en kan een nieuwe paaiplaats ontstaan. De neiging om oudere dieren te volgen tijdens het paaiseizoen is echter een aangeboren genetisch vastgelegde drang (reflex/instinct). Als de haring de paaiplaats eenmaal kent is die kennis een meme geworden.

Toegevoegd na 20 minuten:
Zaken die niet evolutionair verklaard kunnen worden, zijn er legio in de natuurkunde. Daarvoor worden meer wiskundige principes en symmetrieën gebruikt om het aantal quarks ,of het bestaan van antimaterie te voorspellen. Ook hier is de aanwezigheid van memes natuurlijk duidelijk, maar ze maken geen principieel deel van de verklaring uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

eigenlijk in het leven een hoop niet verklaard worden
mischien zoek je naar:
hoe zijn we ontstaan (overklaarbaar aangezien dit een kip en ei geval is)
of hoe zijn we geworden zoals we nu zijn
hopelijk is dit waar je naar zoekt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Ferrari F355 kan zeer moeilijk evolutionair worden verklaard. Hij kan afstammen van een Solex brommertje, maar daar zijn de meningen sterk over verdeeld.
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
haha :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was dat niet een direct gevolg van de Homo mini-erectus? Oftewel compensatiedrift?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou een Ferrari niet kunnen afstammen van (de voorloper van) een Solex?