IJsbergen (onder water) hebben een groter volume dan vloeibaar water. Dus als deze smelten door 'global warming', zou de zeespiegel toch moeten dalen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Nee, die ijsbergen steken immers niet voor niets 10% boven het water uit.

Als water bevriest, zet het uit. Daardoor wordt het soortelijk gewicht lager, en komt een deel van het ijs boven water. Als het smelt, wordt het soortelijk gewicht weer hoger, en komt het deel dat boven water lag weer in de grote watermassa.

Je kunt dit zelf met een experimentje aantonen: neem een glas met daarin water en een ijsklontje. Zet een streepje bij het waterniveau. Wacht nu tot het ijsklontje is gesmolten: het waterniveau is hetzelfde.

Wat het water in het ijsklontje heeft verloren aan massa, is gecompenseerd door het deel van het ijsblokje dat boven water lag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat het water in het ijsklontje heeft verloren aan *volume* natuurlijk, niet aan massa!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Helaas niet. De waterverplaatsing van het ijs is in bevroren toestand gelijk aan de hoeveelheid water die er vrijkomt bij smelten.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 onvolledig, mate
Naast het punt van Antwoordman maakt men zich ook zorgen om de ijsmassa's die momenteel op het land bevindt, in Groenland en op Antarctica. Die is ook al aan het smelten.
Per saldo zal de zeespiegel dus toch stijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de andere kant: doordat we van dat landijs af komen, krijgen we er per saldo bruikbaar land bij. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet helemaal: want voor die stukjes die erbij komen, zullen andere delen ondere water komen te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik het goed begrijp: Nederland koopt een lapje Groenlands ijs ter grootte van Nederland, en we zitten altijd goed — als het water stijgt, verhuizen we naar Groenland, en zo niet, dan niet. :-)
Het grootste probleem zijn de ijsmassa's die zich op land bevinden, op de Zuidpool en in alle gletschers die we op de bergtoppen hebben liggen. Smelt daarvan draagt allemaal netto bij aan de zeespiegelstijging.