De aardrotatie vertraagt, gemiddeld met 0.0017s per eeuw. Dit kan zeer weinig lijken, maar hierdoor worden de tijdseenheden die gedefinieerd zijn op basis van de middelbare zon (dag, uur, minuut, seconde), steeds langer! Daardoor is de universele tijd niet geschikt voor bijvoorbeeld baanberekeningen, zeker als die over een periode van verschillende eeuwen gaan!

Toegevoegd na 2 minuten:
De tijd die wij op onze horloges gebruiken, is (na herleiding tot de juiste tijdzone en rekening houdend met wintertijd/zomertijd) gecoördineerde universele tijd (UTC). Deze verschilt steeds een geheel aantal seconden van de atoomtijd. Sinds 1 januari 1999 geldt UTC=TAI+32s.

Eén van de eisen die men aan de gecoördineerde universele tijd stelt, is dat die nooit meer dan 1 seconde mag afwijken van de gewone universele tijd. Telkens het verschil tussen beide 0.9s overschrijdt, voert men daarom een schrikkelseconde in. Dit gebeurt telkens op het einde van 30 juni of 31 december. Deze extra seconde heet 23h59m60s; pas 1 seconde later is het 0h van de volgende dag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De massa van de aarde staat plotselinge variaties niet toe.
We zouden allemaal verdampen als dat ding plotseling van snelheid zou veranderen. Ja dus. Ik neem maar voor het gemak aan, dat je het niet wilt hebben over het verloop van miljarden jaren.
AWM
14 jaar geleden
Nee, soms komt er gewoon geen einde aan een dag en soms is hij zo om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is de reden van de vraag. het wisselt per dag. dan ligt het aan mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry grapje, het ligt aan je beleving, de Aarde is veel te zwaar om plotseling van snelheid te veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoeveel weegt hij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door je horloge... je kijkt er te vaak op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5,97 X 10^21 ton
Ja, maar dat gaat over fracties van seconden die alleen zeer nauwkeurige apparaten meten. Zelf merk je er niets van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over de hele lange termijn gezien wordt de draaiing van de Aarde afgeremd door de zwaartekracht van de zon en de maan. Dit fenomeen heet in het Engels Tidal Locking (ik zou niet weten hoe dit in het Nederlands heet). Die afremming is echter heel erg klein (zo'n 1,4 milliseconde per eeuw). Maar over een periode van zo'n 4,5 miljard jaar loopt dit vrij hard op. De getallen over de lengte van een dag 4,5 miljard jaar geleden lopen nogal uiteen maar schattingen liggen vaak rond de 6 a 7 uur (en zelfs zo kort als 4 uur).

Grote aardbevingen kunnen ook nog minieme effecten hebben. De aardbeving van 26-12-2004 (die met de enorme vloedgolf) heeft de tijd van een omwenteling met een paar microseconde korter gemaakt (als ik me goed herinner). (hetzelfde effect als een ijsdanser die sneller rond draait door de armen strak naast het lichaam te houden)

Plotselinge veranderingen echter zijn niet echt aan de orde. En plotselinge grote veranderingen komen al helemaal niet voor (of het moet iets zijn als een object ter grote van bv Mars dat op de Aarde inslaat maar dan is de rotatiesnelheid niet ons grootste probleem....)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Microseconden lijkt me overdreven... Wellicht picoseconden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb google er even op los gelaten. Ik kom vrij consequent 2,68 microseconde of afgerond 3 microseconde tegen.
Ik mag het wel hopen, ik heb me net aan die snelheid aangepast..............
14 jaar geleden
Ja dat gaat sneller en langzamer, maar niet in een periode van een dag of van een jaar, soms moet er een schrikkelseconde ingelast worden, dus dan is de omega van de aarde wat anders, meestal moet er een seconde bij (altijd denk ik)...

In de tijd van de dinosauriërs was de dag een heel stuk korter... En op enig moment zal hij stil komen te staan, net als de maan nu al doet tov de aarde... De maan roteert in precies dezelfde snelheid als hij om de aarde draait... Dat gaat de aarde ook doen op zijn tijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de zon niet lang voor die tijd uit zou doven en daar vrijwel zeker de Aarde mee neemt in zijn zwanenzang zou dat kloppen ja.
Schrikkelseconden komen overigens niet door de afremming van de Aarde (die is veel te weinig om compensatie nodig te maken op zo'n korte termijn) maar omdat zelfs onze meest nauwkeurige klokken en metingen van daglengte afwijkingen hebben.
Ja, sinds het ontstaan van de aarde is de omloopsnelheid van de aarde langzaam teruggelopen. (ga er vanuit dat je niet bedoeld een rondje om de zon). De vertraging is ca 15 seconden per miljoen jaar en wordt veroorzaakt door de maan.